Sådan siger de ..

Af
| DMT Årgang 32 (1957) nr. 02 - side 41-41

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

Sådan siger de ...

Det er naturligvis overmåde forbløffende, at det er muligt på lydbånd at optage og sammenkæde en tuberkuløs mands hosten med en fødende kvindes jamrende stønnen og sætte disse lyde ned eller op i overnaturligt format og blande dem med gråds og tænders gnidsel eller med den højst agtværdige vind., som bekræfter, at patientens underlivs-operation er lykkedes. Det er også muligt, at det vil kunne få noget med en eller anden form for kunst at gøre. Men ikke med musik.

KNUDÂGE RIISAGER (»Det usynlige mønster«, 1957) Sandelig, komponisten må være taknemmelig, hvis lytteren ikke sætter sig til at høre en ny komposition med forudfattede meninger om den. DARIUS MILIIAUD * Musik er ikke bare en anden slags underholdning, men fremstillet af musikalske tanker ved en musikalsk digter, en musik-tænker; disse musikalske tanker må svare til den menneskelige logiks love; de er en del af, hvad mennesker kan fatte, overlægge og udtrykke.

ARNOLD SCHÖNBERG Huis kritikken ikke er i stand til at følge nye kompositioner, betragter den dem overfladisk og beskylder komponisten for at være cerebral, for at ville holde sit publikum for nar, for at ty til matematik i musik og talrige andre absurditeter. DARIUS MILHAUD . . . det er ikke alt, som ikke skinner, der ikke er guld, og noget kan meget vel være tematisk, som ikke på afstand ser sådan ud.

ARNOLD SCHÖNBERG * De ængstelige, tvivlerne og skeptikerne og naturklang teoretiker ne vil sætte tallet 12 i centrum af deres kritik og flittigt overse dets logiske og historiske begrundelse.

HERBERT EIMERT * Melodi er den ubevidste erkendelse af enheden af tid og rum i musikalsk henseende, udvundet af umiddelbar anskuelse.

ARNOLD SCHÖNBERG

Årgang 32/1957, nr. 02