Musikalier
• MUSIKALIER J. HAYDN: Cantilena pro adventu. - HaydnMozart press, London.
I en smuk førsteudgave foreligger Haydns adventssang »Ein Magd, ein Dienerin«. Besætningen er en sopran, to horn, orgel og strygere. Det er en stor arie i da capo form med en klar og »idyllisk« stil uden dybere musikalske problemer. - Det foreliggende klaverudtog er gengivet i et meget nydeligt tryk. B. J.
JULETONER for tre blokfløjter. Udsat af Birte Låge Hunø. - Engstrøm & Sødring.
Ovennævnte lille hefte, der indeholder 9 af de kendteste danske julesange udsat for 2 sopran- og l altblokfløjte, er en udmærket forøgelse af blokfløjtelitteraturen. Satserne er ret traditionelle. De er ikke vanskelige at udføre, idet tonearterne er lette. Dette medfører dog, at der kun spilles i blokfløjtens dybe leje, der ikke altid er så let at få til at klinge. Til gengæld fremmes renheden, hvilket ikke er uden betydning, når stemmerne er korisk besatte. /. D.
MOUSSORGSKY: Bilder einer Ausstellung. Urtekst. - Wîlh. Hansens musikforlag, Kbh.
Med et forord af Alex. Borovsky foreligger Moussorgskys berømte udstillingsbilleder for første gang i en dansk udgave. Nodestikket er klart, og de sparsomme fraseringer og dynamiske nuancer viser, at komponistens intentioner var af en ganske anden enkel karakter end de ofte overbroderede udgaver af værket, som man normalt kender. Nu står det til den Spillendes intelligens at udarbejde sin indstudering ud fra selve originalen uden »hjælpemidler« gennem en udgivers tilsatser af forskellig og ofte tvivlsom art. B. J.
MUSIK I SKOLEN. Arg. IV, nr. 7-10.
I tre små hefter nr. 7-9 med sange fra oplysningstiden har Karl Clausen udsat og revideret en række af vore kendteste melodier fra begyndelsen af forrige århundrede. Der er satser af Schuh, Weyse og Zinek. I enkelte af dem er der lovlig mange parallelle tertser, ligesom anden stemmen til »Nys fyldte skøn Sired« ikke er særligt spændende.
Hefte 10 i serien er en korsats af William Byrd »Hear my pr ayer, o Lord« tilrettelagt af H. Bro Rasmussen. Der er mange smukke detaljer i dette værk, der som meget engelsk kirkelig musik står på overgangen fra en folkelig stil til en mere traditionel kirkelig.
De små solo-indslag i sopranstemmen danner en fin kontrast til de homofone femstemmige korpartier. B. J.