Tidsskrift-revy

Af
| DMT Årgang 55 (1980-1981) nr. 05 - side 258-259

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

  • Annonce

    Vil du være medlem af foreningen Seismograf?
  • Annonce

    Concerto Copenhagen

Ved Nanna Schiødt og Ivan Hansen

The Musical Times 1981/febr.: Prøver fra The New Grove Dictionary of Music and Musicians på 7 artikler, som ikke vil blive optaget i leksikonnet. / Denis Vaughan Orchestral sound in concert halls. / Douglas Har man The completed Lulu.

Musica 1980/6: Diether de la Motte Komponiert man für Leien anders? (om komponister gennem tiderne, der prøver at fremstille noget nemt og populært til amatører). / Dieter Rexroth Einige Voraussetzungen der »Gebrauchsmusik« bei Hindemith. / Wolfgang Sobirey Einige Fragen bei der Arbeit mit Laienchören. / Reiner Cadenbach Jugendorchester zwischen Dilettantismus und öffentlicher Förderung. / Siegfried Borris Hausmusik heute. / Hans-Peter Schmilz Prinzipen der Wiedergabe abendländischer Musik. Musica 1981/jan.-febr.: I anledning af Telemanns 300-års fødselsdag er han temaet i dette nummer. Hans Martin Linde Sympathie-Erklärung für Telemann (der blev vurderet højere end Bach og Händel i sin samtid og undervurderet nu). / Martin Ruhnke Zum Schaffen Telemanns. / Bernd Baselt Bemerkungen zum Opernschaffen Georg Philipp Telemanns. / Eitelfriedrich Thorn Anmerkungen zur Instrumentalmusik bei Georg Philipp Telemann. / Georg von Dadelsen Bach - Händel - Telemann (om de 3 mænds karakter og miljø. Telemann kaldes af og til »The poor man's Bach«).

The World of Music 1980/2: Alain Danielou Ethical and spiritual values in music. / Ivan Vandor The role of music in the education of man: Orient and Occident. / Jánoš Kárpáti Non-european influences on occidental music (a historical survey). / Avner Bahat The musical traditions of the oriental jews. Orient and Occident. Musik und Bildung 1981/1: Peter Becher Das neue in der Musik: Aspekte und Materialien zu einer Unterrichtsreihe der Sekundärstufe. / Heino Schwarting Analyse und Interpretation im Klavierunterricht (... beschriebene Musik sei wie ein erzähltes Mittagsessen ...). / Heinz Antholz Aristoteles oder: die umsichtige (omsorgsfulde) Vermittlung von Musik und Erziehung. / Rudolf Frisius og Helmut Hesse Zwölftonmusik im Unterricht. Musikpraktische Vorschläge.

Musik und Kirche 1980/6: Trangott Tomme Zur Liturgizität der Orgelmusik Olivier Messiaens. Die Rolle der Cantus-fîrmus. Bindung in der liturgischen Orgelmusik. Journal of Jazz Studies 1979/6: Steven Strunk The harmony of early bop (bebop): A layered approach. (Mange eksempler). I Joshua Berrett Alan Lomax: Some reconsiderations (A.L. er musikantropolog i ordets videste forstand), l James M. Dor an Erroll Garner: A discography update. Opera 198l/februar: Alan Blyth Sponsorship - Pros and Cons (om kommerciel støtte til musiklivet, og hvad der kan komme ud deraf). / Giorgio Gualerzi Luciano Pavarotti. / Andrew Lamb Lehar's Die lustige Witwe. (En kommenteret discografî). / Anmeldelser og annonceringer af operaer verden over.

Nomus Nytt 1980/febr.: Bilaterala kulturfonder (en liste over alle nordiske kulturfonds, deres størrelse, oprindelse, adresser m.m.). / Nordiskt språkår. / Referat af møde mellem nordiske jazzforskere.

Acta musicologica 1980/11: Miguel Querol Die Musikwissenschaft in Spanien (1964-1979). / Mohammed Taghi Masson-dieh Die Musikforschung in Iran II. Eine bibliographische Übersicht (med mange kommentarer. Første artikel kom i AM nr. 48, 1976. Musik betragtes under det nuværende styre som syndigt, siger forf.). / James Haar Musicology in the United States in 1979 (bl.a. omtales problemerne med at finde stillinger til alle de unge musicologer). / Heinrich Husmann Interpretation und Ornamentierung in der nachbyzantinischen Musik. / Hans Radhe Zur Spieltechnik der deutschen Lautenisten des 16. Jahrhunderts. / Helmut Hucke Pergolesi: Probleme eines Werkverzeichnisses. Musikrevy 1980/8: Specialnummer om Disco. Defineres som 1) en musikalsk stil, 2) en type forlystelsessteder, 3) en mode eller livsstil. Begyndte i 70'ernes midte og er ved at uddø. Holger Lassen Disco - den anonyma festen. / Katrin Ahlström Moden i diskokulturen (bl.a. om egotrip contra kollektivisme). / Per-Erik Brolinson Discostilens musika-liska rotter. / Carin Levin-Svenson Diskotek for små børn -en social angelägenhet? / Björn Häggqvist Om discofilm. / Per Erik Brolinson og Holger Larsen Disco 1980 - några axplock (de mest kendte indspilninger fra forskellige lande). 19th Century Music 1980/1: Edward T. Cone Berliosz's Divine Comedy: The Grande Messe des Morts (sammenligning til dels med Dantes guddommelige komedie). / Peter F. Ostwald Florestan, Eusebius, Clara, and Schumann's right hånd (på grundlag af dagbøger fra han var i 20-års alderen beskrives hans koncert-, komponist- og dagligliv. Sindet var allerede da noget ustabilt. / J. Rigbie Turner Nineteenth-century autograph music manuscripts in the Pierpont Morgan Library: A check list. / Pamela Suss kind Pettier Clara Schumann's recitals 1832-50 (lister over og diskussion af Clara Schumanns koncertrepertoire).

Die Musikforschung 1980/3: Martin Zenck Entwurf einer Soziologie der musikalischen Rezeption. / Arnjried Edler Hinweise auf die Wirkung Bachs im Werk Franz Schuberts (af romantikerne betragtedes Bach som deres forudsætning, Händel som gammel). / Dieter Torkewitz Innovation und Tradition. Zur Genesis eines Quartenakkords. Über Liszts »Prometheus«-Akkord f-h-e-a. / Peter Falun Musikalische Form als ein psychologisches und ästhetisches Problem. / Carl Dahlhaus zur Formidee von Beethovens d-moll Sonate op. 31, 2 (førstesatsen har givet stof til mange analyser, siger forf.). / Christoph von Blumröder »Streben nach musikalischen Verhältnissen ...« Novalis und die romantische Musikauffassung (Novalis var digter og skribent i romantikken). / Stefan Schaub og Taunus Eppstein Der dobbelte Aspekt des Musikerlebens als Gegenstand einer interdisziplinären Musikpsychologie.

The Musical Quarterly 1980/4: Allen Forte Generative chromaticism in Mozart's music: The rondo in a minor KV 511. / Karol Berger Tonality and atonality in the prologue to Orlando di Lasso's »Prophetiae Sibyllarum: Some methodological problems in analysis of sixteenth-century music. / John Shepherd Thomas Weelkes: A biographical caution (det påvises, at T.W. ikke har været en drukkenbolt, som det ellers normalt har været antaget). / Ronald L. Byrnside Musical Impressionism: The early history of the term. / Rita H. Mead Cowell, Ives, and »New Music« (gennem 30 år udgav de to mænd dette tidsskrift, der bragte partiturer af alle større amerikanske komponister i det 20 årh.). / Martha Mac Lean Hyde The telltale sketches: Harmonic structure in Schoenberg's twelwe-tone method. Bulletin - Musikrat der Deutschen Demokratischen Republik 1980/1: Gunter Hempel Komponisten der Deutschen Demokratischen Republik in den musikverlagen der DDR. / Gerd Rienächer Letzte Seite in Paul Dessaus Opernvermächtnis (= operatestamente) »Léonce und Lena«. / Ingeborg Allihn X. Festival des politischen Liedes. / R. Ehm-Schultz Tagung der International Folk Music Council - Studiengruppe Ethnochoreologie.

Revue de Musicologie 1980/1: Gaston G. Allaire Les énigmes de L'Antefana et du double hoquet de Machault: une tentative de solution (Antefana er en øvelse i at undgå tritonus). / Pierre Abondance La vihuela du Musée Jacquemart- André: restauration d'un document unique (mange illustrationer af instrumentet).

Musiktidsskrifterne bringer de seneste indsigter. Læs dem - brug dem!