Tidsskrifter

Af
| DMT Årgang 59 (1984-1985) nr. 03 - side 174-174

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

  • Annonce

    Edition S
  • Annonce

    Kunstkritikk

Ballade 1984 nr. 2 Interview med Xenakis (i.f.m. Norge-besøg). Hans G efor s: S vend-David Sandstrom-portræt. Ele f Nes-heim: Norsk Musik siden 60'erne. A. Schaatun: Olav Anton Thommesens »Beyond Neon«.

Beiträge zur Musikwissenschaft 1983 nr. 3/4

I. Kapustin: 60 Jahre sowjetische Musiksociologie. Chr. Kaden: Musikwissenschaft und Lingvistik. M. Aranowski: Intonation, Zeichen und neue Methoden. D. Stockmann o g Günther Tem-brock: Interdisciplinäre Probleme zwischen Musikwissenschaft und Bioakustik.

Contact 1984 nr. 28 A.

Thomas: A Pole Apart: the Music of Henryk Gorecki since 1965 (2. del af gennemgangen af Goreckis musik - 1. del bragtes i Contact nr. 27) R. Toop: Stockhausens Klavierstück VIII. Grundige rapporter fra Donaueschingen 83, Gaudeamus Week 83, Musica 83, Huddersfield-f estivalen, Metz 83 og fra Paris (Messiaens nye opera).

Journal of Musicology 1984 nr. l

(Winter) James Parakilas: Classical Music as Popular Music.

Keynotes nr. 19 (1984):

Hele nummeret er helliget diskussionen af Peter Schafs ny harmoniske teori »The Tone Clock« (introduceret i Keynotes 17).

Musica 1983 nr. 6 Tema

Musik og Text, Tidlig Musik, samt Carl Dahlhaus: Die Fuge als Präludium (om Schönbergs op. 44).

Musica 1984 nr. 3

Tema: Theater og Opera (bidrag fra Dahlhavs, Kelterborn, Wiesmann m.fl.).

Musica 1984 nr. 4

Siegfried Borris: Messiaen, Pater Gloriosus der Neuen Musik P. Vasicek: Smetanas Kammermusik L.-W. Hesse: Elgar, Delius und Holst.

Melos

- er genopstået, i stort format (ca. 160 sider) og med grundige værkanalyser. N.A. Huber: Günter Bialas' »Introitus/Exo-dus« f. orgel og ork. A. Müller: Stravinsky's »Movements« H.W. Heister: N.A. Hubets »6 Bagatellen« f. Kammerens. R. Febel: H. Lachenmann's »Kinderspiel, Les Consolations«.

Musiktexte nr. 5, juli 1984

Is Darmstadt alive? (25 komponister, bl.a. Karl Aage Rasmussen, svarer på spørgsmålet). Samtale mellem John Cage og Morton Feldman 1983. Stefan Wolpe: New music in USA (fra 1956). B. Leukert: Portræt af Kölner-komponisten Klarenz Barlow. R. Oehlschlägel: Portræt af »pro Viva«-pladeserien. Rapporter, anmeldelser.

Musiktexte nr. 6, okt. 1984

G. Gronemeyer, R. Oehlschlägel: Samtale med Karel Goeyvaerts (samt værkliste analyser og autobiografi). Bernd Leukert: Portræt af komponisten Rolf Riehm. Mini-tema: Computermusik (Klavs Damm, Klarenz Barlow, Stephan Kaske m.fl.) Jürg Stenzl: Luigi Nono's »Pro-meteo« R. Oehlschlägel: Berio's »Un Re in Ascolto«. Anmeldelser (L. Anderson, Arvo Part m.fl.).

Journal of Music Theory 1984 nr. 2

A Clark: Stefan Wolpe's »New and not-so-new Music in America. E. Haimo: Isomorphic Partitioning and Schönberg's 4. String Quartet. Th. de Dobay: Evolution of Harmonie Style in thé Lorca Works by G. Crumb.

Nutida Musik 1984/85 nr. l

Tema: Jan W. Morthenson (portræt, tekster, værkkommentar). Rapport fra Elektronmusikkonferencen i Landskrona. Værknoter til Elektronmusikfestivalen i Stockholm, samt Hans Holeva's 5. symfoni.

Bengt Hambræus: Varese-roman-tikeren.

Musik und Gesellschaft 1984 nr. 8

Tema: Avantgarde Heute in DDR (to artikler, af Michael Dashe og Franz Schneider).

Modspil nr. 25, 1984

Tema: 80'ernes Musikhistorieskrivning, bl.a. Karin Sivertsen: Samtale med Jan Ling. Lars Ole Bonde m.fl. Om »Gyldendals Musikhistorie I-IV«.

Tempo 1984 nr. 148

L. O ja: Colin Mc Phee-portræt. R. Holloway: Stravinsky. J. Farnaby: Lutos-lawsky.

Tempo 1984 nr. 149

Anmeldelser af Steve Reich's »Desert Music«, Ph. Glass' »Echnaton« og Tippet's »Mask of Time«, samt D. Harvey: Maxwell Davies' »Hill Runes« for guitar.

Den hollandske komponist Peter Schat har skabt debat med en ny harmonisk teori »The Tone Clock« (or the Zodiac of the Twelve Tonalities). Det hollandske tidsskrift »Keynotes« nr. 17 og nr. 19 er helliget denne debat.

Årgang 59/1984-1985, nr. 03