Tidsskriftsoversigt

Af
| Årgang 66 (1991-1992) nr. 01 - side 33-34

Ascolta nr. 8

Alice Bryrup Heje, Finsk opera nærmer sig Danmark (om Aulis Sallinens opera ""Rytteren"", som opføres på Ystad Operaen).

Allan Lauridsen, Den Anden Opera. Et nyt kammeropera-hus i støbeskeen. (Om etableringen af en ny eksperimantal-scene i København).

Ballade nr. 2 1991

Morten Eide Pedersen, Å skabe er nøkkelen! Intervju med

John Paynter. (Om undervisning i musik).

Erling E. Guldbrandsen, Pierre Boulez - med historien på prøve. Sladder og samtaler fra modernis me-fronten.

Pierre Boulez, Komponisten og kreativiteten.

Øistein Sommerfeldt, På sporet af komponisten Fartein Valen.

Terje Strøm-Olsen, Koncertformen - en anakronisme?

Oplysninger fra foreningen ""NY MUSIK"".

Finnish Music Quarterly nr. 1 1991

Mikko Heiniö, Aulis Sallinen - Seeking the Truth in Performance.

Kimmo Korhonen, The Rise of Finnish New Music. Paavo Helistö, Clarinetist Kari Krikku. Per Nørgård, Striving for Unique Expression. (Om ny dansk musik fra 60erne). Pekka Gronow, The Electric Guitar in Finland.

Finnish Music Quarterly nr. 21991

Risto Niemenen, Finnish Radiophony - The Birth of a Genre.

Ainomaija Pennanen, Centre for Art and Computer Technology in Espoo.

Lauri Otonkoski, Marea by Magnus Lindberg. Minna Lindgren, Avanti! Chamber Orchestra. Anders Eliasson, ...provided that the norm is humanism. (Om den svenske komponist Anders Eliasson). Matti Konttinen, Young Talents in Finnish Jazz.

Motiv zwei/drei (juni 1990)

(Særnummer om avantgarde og postmodernisme) (Artikler om postmodernismen af Wolfgang Welsch, Gerhard Müller, Helga de la Motte-Håber, Ulrich Mosch, Hartmut Krones, Gerd Rienäcker). Wolfgang Korb, Der schöpferische Ansatz (Samtale med komponisten Wolfgang Rihm). Eliott Sharp (musikerportræt).

Frank Schneider, Was geht? Was bleibt? Was kommt? (tanker om musikkens fremtid i Tyskland). Jean Viala, Butoh-Tanz des Seins (om moderne japansk dans).

Frank Schneider, Aufbruch und Besinnung (om Lothar Voigtländers 3. symfoni, ""Orgel-Sinfonie""). Gisela Nauck, Punkt und Linie zu Fläche (om Steffen Schleiermachers ""Musik für Kammerensemble""). Rudolf Kimmig, Unterricht beim Meister (om Boulez' ""Fragment 'explosante-fixe'"").

Musica 3, maj-juni 1991

Diether de la Motte, Zusammenhang in Sprache und Musiksprache.

Musical Times april 1991

Tully Potter, All my children: a portrait of Andrzej Panufnik.

Musical Times maj 1991

Matthew Rye, The May Operas. (Om Stephen Olivers nye

Shakespeare-opera).

Antony Bye, Gawain. (Om Birtwistles nye opera).

David Wright, Peinture: Some thoughts on Denisov. (Om den sovjettiske komponist Edison Denisov).

Musical Times juni 1991

Keith Potter, Nicolas Sackman and the matter of the borrowed motives. (Om nyt værk af Sackman).

Musical Times juli 1991

Andrew Thomson, Daniel-Lesur: The athenian of Paris. (Komponistprotræt).

Max Harrison, A Tortoise, but no dead horse. (Om mærkelige navne og titler i musik).

Musical Times august 1991

Andrew Burn, From rebel to romantic: the music of Arthur Bliss.

Anmeldelser (især af udgivelser om komponisten Erik Satie).

Musik Texte 39, april 1991

Reinhard Oehlschlägel, Vom Stand der Dinge draussen und hier (refleksioner over det aktuelle forhold mellem musik og politik).

Rudolf Frisius, Medienspezifische Hörkunst. Zum Begriff Akustischer Kunst.

Inakan Stoianova, Musik im Fieberzustand (portræt af den franske komponist Pascal Dusapin). Frank Schneider, Rebellion gegen mauerfeste Gerfangen-nahme? ""Sonata a Quattro"" von Friedrich Goldmann. ""Strenge Formen"" (1981), lyddigte af Klaus K. Hübler. Claus-Henning Bachmann, Ins Offene (notits om komponisten Matthias Spahlinger).

Reinhard Oehlschlägel, »Alles aus Allem entwickeln.« (samtale med komponisten Mathias Spahlinger om hans værk ""Passag^'Paysage"". Fyldige nodeeksempler). Artikler under hovedoverskriften ""Musik und Politik"" af Frank Schneider, Mathias Spahlinger, Jacob Ullmann, Ulrich Dibelius (m. udgangspunkt i Karl Amadeus Hartmanns 2. klaversonate), Hanns-Werner Heister og Jürg Stenzl.

Nutida Musik 2 1991

Gunnar Valkare, Värderingsbyggen. (Om behovet for æstetiske vurderinger - og om deres relativitet).

Bengt Emil Johnson, I hjärtat av Sverige. (Om elektronmusikfestivalen i Skinnskatteberg).

Björn Billing, Ur bilden och myten föds musik. (Om den svenske komponist Kent Olofsson).

Frits van der Waa, ""Jogger hellre riktning an substans at lyssnandet"". (En studie i Klas Torstenssons musik).

Opus nr. 31991

Niels Pedersen, Abba dabba doo. (Et tilbageblik på popgruppen ABBA).

Morten Krøgholt, Med Nulle på eventyr. Terkel Møhl og Anne Pedersen, Med pølser som brændstof. (Samtale med den tjekkiske musiker og filmmand Michael Kocáb).

Opus nr. 4 1991

Nicolai Glahder og Morten Krøgholt, Har de rytmen? (Om myten om de sortes medfødte rytmesans). Peter Nielsen, Det sorte sexsymbol. Charlotte Flindt Pedersen og Anne Pedersen, Vi er alle racister. (Portræt af Jacob Holdt). Thomas Davidsen, I believe. (Om Etta Cameron). Per Reinholdt Nielsen, Tre forgrovede typer på hip hopscenen.

Tempo nr. 176 marts 1991

Robin Freeman, Giacinto Scelsis Life and Work. John Warnaby, Reflections on Luigi Nono.

Tværstand nr. 7 maj 1991

Stine Smith, Hvorfor knirker døren? (Rapport fra konference om forlkemusikkens vilkår).

ENQUETE: Gruppebillede m/k (det afgående musikråd gør uformel status). Musse Mathiasen, Amatørkorene og den nye musik.