Tidsskrifter

Af
| Årgang 67 (1992-1993) nr. 05 - side 180-180

Ascolta ur. 4, december 1992

Flemming Christiansen, J. Krisand, Iscenesættelsens problematik, samtale med Michael Bonnesen, Politiken. Leif Søndergaard, Fra operakonvention til realisme (fortsat fra forrige nummer) Birgitte Bentzon, Musikloven må revideres. (Operakalender frem til 2. 9. 1993 )

Ballade nr. 4, 1992

Geir Johnson, "Get out of whatever cage you're in" (til minne om John Cage).

Morten Eide Pedersen, EXPO '92 - om lydsiden til den norske paviljongen i Sevilla.

Anders Beyer, På sporet af en fremmed skønhed - interview rned komponisten Karlheinz Stockhausen.

Egil Baumann, Musikkdramatik i år tid - tre operaer av Hans Werner Henze. Morten Eide Pedersen, Klang og collage - et interview med komponisten George Crumb.

Beiträge zur Musikwissenschaft heft 3, 1991

Klaus Mehner, Deutsche Musikwissenschaft - Anteil Ost.

Fritz Hennenberg, Musikgechichte der Stadt Leipzig im 19. und 20. Jahrhundert - Teil 1.

Finnish Music Quarterly nr. 4, 1992

Pekka Jalkanen, Finnish Popular Music: What Makes it Specifically Finnish? Simo Westerholm, A Living Tradition -The Story of Finnish-American Music. Kari Turunen, From Pathos to Professionalism - 20th Century Finnish Choral Music.

Ainomaija Pennanen, It's a man's world ... A Shot in the Arm for Male Voice Choirs.

Musica heft 6, nov/dec 1992

Harald Wehrmann, Dichter schreiben über Musik, Thomas Manns Beitrag zum Thema "Dodekaphonie". Ulrich Kaiser, Gehörbildung oder Bildung im Hören.

The Musical Times, december 1992

Julian Anderson, Seductive Solidarity, -Kaija Saariaho in focus. Gary Zabel, Escaping the Dark Time. (Om den kunstneriske og sociale revolution i værker af Hindemith, Weill og Eisler)

Musik & Bildung nr. 6, 1992

(tema: projekter i musikundervisningen) Bernd Januschke, Projekt-Lernen. Gunter Reiss, Dorf-Idyllen und Welt-Erlöser. ( Om musikteater for børn og unge). Wilfried Burkhardt, T"schernobyl" -Musik im Angesicht der Katastrophe. Hans Bässler, Ausländerfeindlichkeit und Asyl. (Om integration af andre kulturer i musikundervisningen)

Musikeren nr. 12, december 1992

Lis Tømming, Brændstof. (Interview med Jazzpianisten Jan Kaspersen) Per Reinholdt Nielsen, Den bærbare musikrevolution. (Om digital kassettebånd og mini-disc's)

Musikeren nr. l, januar 1993

Per Wium, Jeg må have en idé. (Interview med komponisten Bent Sørensen).

Musik Texte 46/47 december 1992

(tema: John Gage)

Gisela Gronemeyer og Reinhard Oehl-schlägel, "Heldenverehrung, Heiligenverehrung, Religionsersatz" - György Ligeti im Gespräch über Kultfiguren der neuen Musik.

Für John Cage. (lait 97 tekster om John Cage)

Gisela Gronemeyer og Reinhard Oehlschlägel, Jedem das Seine. Zu dem Darmstädter Ferienkursen 1992. (John Cage værkfortegnelse)

Nordic Sounds nr. 4, 1992

Knud Retting, Holmboe Symphonies on CD.

Jouni Kaipainen, Bergman's Grand Synthesis. (Om komponisten Erik Bergman) (indeks 1982- 1992)

Nutida Musik nr. 4, 1992

Magnus Hagl und, Fran Ungern till Cage - och tillbaka igen. (Om den ungarske komponistgruppe The New Music Studio)

Björn Billing, Hog tid for kitsch? (En analyse af begrebet 'kitsch')

Tempo nr. 183, december 1992

Christopher Mark, Symmetry and Dynamism in Bartok. Luminita Alaus, Visible and Audible Structures: Spatio-Temporal Compromise in Ligetts "Magyar Etüdök". Adam Simmonds, The Music of George Nicholson.

Tværstand nr. 12, 1992

Martin Lai, Mod nye horisonter - Den danske Jazzkreds.

Finn Egeland Hansen, Orkesterudvalgets betænkning. (Om kul turministeriets Orkesterudvalg af 199l's betænkning).