Tidsskrifter
Ascolta nr. 8, juni 1993
Benny Welinder, ...denne noget aparte sildefødning... (I anledning af Rued Langgards 100-års dag).
Kasper Holten, 90'erne for musikteatret!
Tove Barfoed Møller, Heinrich Marschner og Det kgl. Teater.
(Referat af OV's generalforsamling 12/5 1993 samt register over 11. årgang).
Ascolta nr. 1, august 1993
J. Krisand, Det kommer vi til at fortryde. (Om Kbh.s nye musikhus).
Henrik Marcussen, Entartet Musik - degenereret musik.
Frans Mogensen, Nyt musikhus - eller koncerthus?
Ascolta nr. 2, oktober 1993
Flemming Kristiansen/J. Krisand, Peter Grimes gav stødet. (Om komponisten Herman D. Koppel)
Anders Christian Gade, Akustik i sale til opera og koncert. (Om Kbh.'s nye musikhus)
Ascolta nr. 3, november 1993
Flemming Christiansen, Lyset tegnes med skyggen. Samtale med lysdesigneren Jesper Garde Kongshaug.
Ballade nr. 2, 1993
Morten Eide Pedersen, Den ukjente Grieg. Samtale med Arne Nordheim.
Morten Eide Pedersen, »Løsningen er ikke å gråte Mahlers hjerteblod en gang til!« Samtale med Kåre Kolberg om historieløsheden i musikken.
M.E. Pedersen, Kunsten må også kunne kommunisere! Samtale med Håkon Berge.
M.E. Pedersen, Nasjonal egenart og internasjonale impulser. Samtale med Thorkell Sigurbjörnsson.
M.E. Pedersen, James Clapperton. Ung mann med avantgarden på strak arm.
Ballade nr. 3, 1993
Engelsksproget special-nummer i anledning af Ultima Festival 8.-16. oktober 1993. Indeholder udførlige foromtaler af musik og temaer v. festivalen.
Finnish Music Quarterly nr. 3, 1993
Hannu-Ilari Lampila, The History of Finnish Opera III: After independence - Finnish Opera Goes International.
Tero-Pekka Henell, 1975 and the Finnish Opera Miracle.
Antero Karttunen, Kim Borg. Father of the Finnish Bass Tradition.
Irma Vienola-Lindfors, The Finnish National Ballet - an Energetic, Lithe Young Beauty.
Anne Sivuoja-Gunaratnam, Einojuhani Rautavaara as Opera Composer.
Finnish Music Quarterly nr. 4, 1993
Hannu-Ilari Lampila, The History of Finnish Opera IV. The Modern Opera Breakthrough and the Flowering of Finnish Opera.
Lauri Otonkoski, The Damask Drum: One Opera of Two Worlds.
Erkki Salmenhaara, Jean Sibelius and The Tempest.
Hannu Tolvanen, Finnish Masters of Alien Music Traditions.
Kvinder i Musik nr. 32, august 1993
Bl.a. referat af generalforsamling 21. april 1993 samt vedtægter for foreningen.
Musikeren nr. 7/8, juli/august 1993
Christian Glahn, Verdensmusik, en gammel nyhed.
Lis Tømming, Marilyn Mazur. International slagtøjsvirtous.
Per Wium, Tiet ihjel. Om Københavns Strygekvartet.
Musikeren nr. 9, september 1993
Søs Novella, Gå på vingerne. Samtale med Peter Bastian.
Per Wium, Dansk verdenssanger. Om sopranen Inger Dam-Jensen.
Musikeren nr. 10, oktober 1993
Maise Njor, Krystalkuglens musikere.
Musikeren nr. 11, november 1993
Jan Andersen, Det nye musikhus.
Musikeren nr. 12, december 1993
Lotte Rønne Koch, Fjeldtrolde og lyse nætter. I anledning af Grieg-jubilæet.
Musik Texte heft 50, august 1993
Temanummer om Per Nørgård.
Mariano Etkin, Ist zustand an der Peripherie. Neue Musik in Argentinien.
Hans U. Werner, "Shakkei" - Geborgte Landschaften. Bill Fontanas Klangskulpturen.
Karl Aage Rasmussen, Ein Spiegel in einem Spiegel. Per Nørgårds Entdeckungsreise der Ohren.
Erik Christensen, Zwischen Chaos und Ordnung. Per Nørgård im Gespräch.
Anders Beyer, Ausdruck und Konstruktion. Mehrdeutigkeit im dritten Satz von Per Nørgårds Violinkonzert "Helle Nacht".
Per Nørgård, Worum dreht sich die Sache? Über Bögen und Pfeiler, das Zyklische und das Lineare, Priortäten und Umwandlung.
Musik Texte nr. 51, oktober 1993
Sabine Breitsameter, Subversions des Hörens. Der Berliner Komponist Rolf Julius.
Viktor Ekimovski, Assoziation. Ein postsowjetisches Forum neuer Musik.
Klaus Huber, Von Zeit zu Zeit. Zum Problem der musikalischen Zeit.
Nutida Musik nr. 3, 1993
Erik Wallrup, Musiken i världen. En värld av musik. Samtale med komponisten Javier Alvarez.
Björn Billing, Variationer utan tema. Aforismer om musik, æstetik og kultur.
Zbigniew Karkowski, Metoden är vetenskaplig, syftet är religiøst. Om musik, kultur, komposition og videnskab.
Fredrik Österling, Kompositoriska bevekelsesgrunder. Om æstetiske tendenser i ny svensk musik.
Nutida Musik nr. 4, 1993
Bo Rydberg, Den underbara paradoxen. Samtale med komponisten Christer Lindwall.
Jan W. Morthenson, Musiken efter kulturen. Om problemstillinger ved komposition.
Positionen nr. 16, august 1993
Anett Nitz, Prophetie aus Licht? Zu Stockhausens Oper "Dienstag".
Positionen nr. 17, november 1993
Helga de la Motte-Haber, Übersetzungen und Transformationen. Om grafisk notering af musik.
Anette Siffrin, Schnittstelle Zeit. Om grænseområdet mellem musik og billedkunst.
Ursula Haupenthal, Klangkörper zu Tusche-Zeichnungen.
Klaus Wyborny, Über eine musikalisch-rhythmische Filmform.
Stefan Orgass, Über musikalischen Ausdruck. Avantgarde in einer postmodernen Situation.
Gisela Nauck, Anpassen, Widersetzen, Aufgeben. Zur Situation der DDR-Komponisten im wiedervereinigten Deutschland.
Tempo nr. 185, juni 1993
Allen Edwards, Boulez's "Doubles" and "Figures Doubles Prismes": A Preliminary Study.
John M. Kissler, "Malven": Richard Strauss's 'letzte Rose!'
Tempo nr. 186, september 1993
Geoff Smith, Steve Reich Talking About "The Cave".
Christopher Fox, British Music at Darmstadt 1982-92.
John Warnaby, Dieter Schnebel and his "Sinfonie X".