Korrektion

Af
| DMT Årgang 71 (1996-1997) nr. 06 - side 215-215

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

  • Annonce

    Concerto Copenhagen

Musikhistorien er god at have til at sætte i relief med, som når Bo Gunge sætter sin vision om musikken som noget, der altid er tilstede, op mod ideen om at spille efter forudgående askese i DMT nr. 5, februar 1997. Blot en korrektion af fakta: Bo sammenblander Goldstaub af Stockhausen med Composition 1960 #7 af La Monte Young. Først foreskriver det eksperiment at man skal faste og være alene i fire dage og derefter spille 'enkelte toner' (ikke kvinter!); sidstnævnte blot at en kvint med tonerne h og fis' holdes 'i lang tid'. Da La Monte Youngs stykke i fluxustidens ånd kan spilles samtidig med at andre ting foregår, som det så smukt skete ved Numus Festivalen 1988, kan dette stykke måske endda opfattes i Bo Gunges ånd, som endnu en fugl til omgivelsernes kor af lyde.

Carl Bergstrøm-Nielsen