Stockhausen i hovedtræk

Af
| Årgang 71 (1996-1997) nr. 09 - side 13-13

1928Født den 22. august i Mödrat ved Köln. 1947-51 Studier i Köln ved Staatliche Hochschule für Musik (klaver, skolemusik) og på universitetet (germanistik, filosofi og musikvidenskab).

Siden 1951 Første kompositioner og opførelser af egne værker. (Indtil videre har Stockhausen komponeret mere end 250 værker.)

1951 Seriel musik (bl.a. Kreuzspiel og Formel). Gift med Doris Andreae, med hvem Stockhausen får fire børn: Suja (1953), Christel (1956), Markus (1957) og Majella (1961).

1952P unktuel musik (bl.a. Spiel, Klavierstücke, Punkte og Kontra-Punkte). Kurser hos Olivier Messiaen i Paris. Eksperimenter i gruppen 'musique concrète' i den franske radio, realisering af Etude (konkret musik). Første syntese af klangspektre med elektroniske sinus-toner.

Siden 1953 Medarbejder i Studio für Elektronische Musik i Köln (1963-77 som kunstnerisk leder). Docent ved Darmstadt Feriekurser fra 1953-1974.

Første værker for elektronisk musik (bl.a. Studien I og II og Gesang der Jünglinge. Påbegyndelse af rum-musik og aleatorisk musik.

1954-56 Studie i fonetik og kommunikations-forskning hos Werner Meyer-Eppler ved universitetet i Bonn.

1954-59 Medudgiver af skriftserien om seriel musik, Die Reihe.

1956 Zeitmasze uropføres.

1957 Klavierstück XI uropføres.

1958 Eksperimenter med nye elektroniske klangsynteser og rumprojektioner til Kontakte. 32 'concert-lectures' ved amerikanske universiteter. Regelmæssige turneer som dirigent og interpret af egne værker. Uropførelse af Gruppen for tre orkestre.

1959 Ny slagtøjsmusik: Zyklus og Refrain.

1960 Uropførelse af Kontakte og Carré for fire orkestre.

1962 Uropførelse af 1. del af Momente.

1963-68 Grundlægger og kunstnerisk leder af Kölner Kurse für Neue Musik.

Siden 1964 Leder af en interpretationsgruppe for live-elektronisk musik; talrige værker til denne gruppe (bl.a. Mikrophonie I, Prozession og Kurzwellen).

1965 Gæsteprofessor i komposition ved University of Pennsylvania i Philadelphia. Uropførelse af 2. del af Momente. Uropførelse af Mixtur.

1966 Realisering af to kompositioner i studiet for elektronisk musik til den japanske radio (Telemusik og Solo.

1966-67 Gæsteprofessor i komposition ved University of California.

1967 Gift med Mary Mauermeister, med hvem Stockhausen får to børn: Julika (1966) og Simon (1967). Uropførelse af Hymnen.

1968 Uropførelse af Kurzwellen, Stimmung og Spiral.

Intuitiv musik: Aus den Sieben Tagen og Für kommende Zeiten.

1969 Fresco for fire orkestergrupper, Polo for to musikere, Expo for tre musikere.

1970 Verdensudstilling Expo'70 i Osaka, Japan. I et kugleauditorium bygget efter Stockhausens fore-skrifter spillede 20 instrumentalister og sangere i 183 dage 5 1/2 time om dagen.

Kosmisk musik: Mantra uropføres.

1971 Professor i komposition ved Staatlichen Hochschule für Musik i Köln (indtil 1977). Uropførelse af Hymnen, Sternklang, Trans og af Europa-versionen af Momente.

1972 Alphabet für Liège, Am Himmel Wandre Ich og Ylem.

1973-74 Inori uropføres

1975-77 Sirius komponeres.

1976 Harlekin uropføres.

1977 Der Jahreslauf uropføres.

1977-Stockhausen begynder arbejdet med opera-cyklen Licht.

1981 Donnerstag aus Licht uropføres.

1984 Samstag aus Licht uropføres.

1885 Nyopsætning af Donnerstag i London på Royal Opera.

1987 Uropførelse af Xi.

1988 Uropførelse af Montag aus Licht.

1993 Uropførelse af Dienstag aus Licht.

1994 Stockhausen-symposium og opførelse af 30 værker ved Berliner Festivalen 'Inventionen'.

1995 Stockhausen-Retrospektiv ved Holland Festivalen med 11 koncerter.

1996 Welt-Parlament for kor a cappella uropføres.

Stockhausen-festival i København.

Allerede de første værker som Kreuzspiel (1951), Spiel for orkester (1952) og Kontra-punkte (1952/53), gjorde Stock-hausen international kendt. Stockhausen nævner selv en række værkkategorier, som han betegner som væsentlige i produktionen: 'Seriel musik', 'punktuel musik', 'elektronisk musik', 'ny slagtøjsmusik', 'ny klavermusik', 'rummusik', 'statisk musik', 'aleatorisk musik', 'live-elektronisk musik', 'nye synteser af musik og sprog, af musikteatret, af den sceniske musik og af den rituelle musik', 'gruppe-komposition', 'polyfon proces-komposition', 'moment-komposition', 'formel-komposition' frem til den helt nye 'multi-formale komposition', integration af 'fundne objekter' (nationalhymner, folklore fra mange lande, kortbølge-hændelser osv.) i en 'universel musik', syntese af europæisk, afrikansk, latinamerikansk og asiatisk musik i en 'telemusik'.

Fra første færd har Stockhausen bestemt sin musik som 'Geistliche Musik'.

Stockhausen er den komponist par exellence, der ved næsten alle uropførelser af egne værker har medvirket som dirigent, musiker eller klangregissør.

I 1996 har Stockhausen skrevet 253 kompositioner, herunder 32 orkesterværker, 11 værker med kor og orkester, ca. 130 værker med elektronisk eller elektroakustisk musik, solo-værker for alle instrumenter, kammermusik for forskellige besætninger.

Alle værker fra nr. 1-29 er udkommet på Universal Edition (Wien), med undtagelse af Etude, de elektroniske Studien I og II, Gesang der Jünglinge, Kontakte, Momente og Hymnen, som siden 1993 udgives af Stockhausen Verlag. Disse værker og værkerne fra nr. 30, kan bestilles direkte hos Stockhausen Verlag, Kettenberg 15, 51515 Kürten, Tyskland.

Udførlige beskrivelser af Stockhausens værker findes i Texte zur Musik (foreløbig i 6 bind). Disse bøger er udkommet på Du Mont Buchverlag i Köln.

I 1990 havde Stockhausen dirigeret, realiseret eller medvirket som klangregissør på mere end 100 grammofon-plader. Siden 1991 udgiver Stockhausen- Verlag en Gesamtausgabe af værkerne på cd.

Talrige monografier om Stockhausen er udgivet på tysk, engelsk, spansk, portugisisk og italiensk.

Værkfortegnelse, plan for cd-udgivelser og partiturer kan bestilles hos Stockhausen-Verlag.