Stærkt nordisk islæt på udenlandske festivaler

Af
| DMT Årgang 76 (2001-2002) nr. 01 - side 21-22

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

  • Annonce

    MINU
  • Annonce

    Concerto Copenhagen

Tre af det sene efterårs musikfestivaler byder på stærk repræsentation af ny nordisk musik. Danmark er smukt placeret på disse festivaler, og ved den ene er dansk musik og kultur arrangementets hovedemne.

Dette års festival i Birmingham har overskriften Discover Denmark. I løbet af fire uger (6. oktober - 1. november) afvikles et omfattende og ambitiøst program med koncerter, workshops, symposier, kunstudstillinger og en mindre kavalkade med danske film. På flere af byens hoteller vil der endog være danske kokke bag gryderne i denne periode.

De første tanker om en festival med fokus på dansk musik opstod i 1995 i kølvandet på Poul Ruders' engelske succes med Concerto in Pieces . Der kom imidlertid først realiteter bag tankerne, da Nordisk Ministerråd i 2000 besluttede sig for et kulturelt fremstød på de britiske øer. På samme tid gik Kulturministeriet med til at støtte festivalen i Birmingham som et led i den samlede kultureksport i 2001. Derfor har festivalen både status som en dansk musikfestival og som et led i et nordisk kulturprogram.

Discover Denmark har tre hovedtemaer: Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsen, nutidig musik fra Danmark og England samt nordiske perspektiver. Naturligvis er det af stor interesse, at hele tre danske symfoniorkestre sammen med to orkestre fra Birmingham vil opføre en række væsentlige Carl Nielsen-værker, heriblandt alle symfonierne, men nok så interessant er den fremtrædende plads, der er givet til nutidig musik. På programmet finder man således værker af Poul Ruders, Per Nørgård, Ib Nørholm, Karl Aage Rasmussen, Erik Norby og Hans Abrahamsen. Det er imidlertid ikke kun de kendte, etablerede navne, der er betænkt ved festivalen. Den yngre generation er givet en særlig platform - som en del af det nordiske perspektiv - da det er lykkedes arrangørerne at få UNM (Ung Nordisk Musik) præsenteret ved festivalen.

Selve UNM for 2001 finder sted i Århus fra d. 23. til d. 30. september, og det er et elektroakustisk program herfra, der præsenteres i Birmingham. Dette er en bemærkelsesværdig begivenhed, da det er første gang, at UNM præsenteres uden for Norden. Samarbejdet udmøntes dels i form af to koncerter hvor BEAST (Birminham ElectroAcoustic Sound Theatre) præsenterer UNM i samarbejde med DIEM, dels i form af workshops, hvor Athelas Sinfonietta Copenhagen samarbejder med BCMG (Birmingham Contemporary Music Group). 10 yngre, nordiske og britiske komponister er inviteret til disse workshops, der er ledet af Karl Aage Rasmussen og Steve Martland.

Foruden de allerede nævnte kunstnere må anføres medvirken af Inger Dam-Jensen, Københavns Klaver Trio og Københavns Drengekor dirigeret af Ebbe Munk.

Arrangementet, der er under protektion af prinsesse Alexandra og hertuginden af Gloucester, er støttet af bl.a. Nordisk Ministerråd, Augustinusfonden samt Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsen-Legatet.

Tonsättarfestival i Stockholm er afholdt hvert år siden 1986 og har så godt som hver gang haft fokus på et enkelt komponistnavn. Den oprindelige tanke var, at det skulle være en svensk komponist hvert andet år og en udenlandsk i de mellemliggende, en tanke som den nye ledelse - med den norske komponist Åse Hedström i spidsen - har justeret lidt på.

Det første år var Ingvar Lidholm festivalens hovednavn, i 1989 Alfred Schnittke og sidste år Sofia Gubajdulina. I år har ledelsen af festivalen valgt - som kun to gange tidligere - at sammenstille flere komponistnavne, og det er kommet Bent Sørensen til gode. I ugen 8. - 15. november vil der i Stockholm være mulighed for at møde værker at et stærkt triumvirat bestående af Lars Ekström (Sverige), Rolf Wallin (Norge), samt Bent Sørensen. De to sidstnævnte er i øvrigt begge modtagere af Nordisk Råds Musikpris.

For Bent Sørensen er festivalen i Stockholm blot én af fire festivaler i løbet af efteråret, hvor hans musik opføres, hvilket må siges at være et håndgribeligt bevis på en bred anerkendelse. Ved Tonsättarfestival opføres bl.a. violinkoncerten Sterbende Gärten , klaverkoncerten La Notte, basunkoncerten Birds and Bells samt to af strygekvartetterne (nr. 2 og 3).

Lige fra begyndelsen i 1986 har det været et udtalt mål for festivalen at "stimulere den brede offentlighed til at deltage i og opleve musikken fra vor tid og derigennem sprede interessen for denne musik ud over den snævre kreds af tilhørere, der almindeligvis besøger koncerter med moderne musik". Dette prisværdige mål er søgt nået ved at afholde seminarer, informationsmøder, udstillinger, film og udstillinger. Gennembruddet for den svenske festival kom i 1989 med Alfred Schnittke som hovednavn - det blev en overvældende publikumssucces. Siden da har Tonsättarfestival haft en imponerende opbakning fra et bredere publikum.

Den sidste festival, der skal omtales her er Huddersfield Contemporary Music Festival fra 22.11-2.12, også i England. Efter 23 år trak Richard Steinitz sig tilbage som leder af festivalen og overlod posten til Susanna Eastburn, der til sin første festival har sammensat et program med et stærkt nordisk tema. Udover en perlerække af koncerter vil der være mulighed for at opleve jazz, crossover og sceniske opførelser. Hvad de sidste angår, så er der virkelig noget at rejse til Huddersfield efter. Man vil her kunne opleve værker af komponister som fx Saariaho, Maxwell Davies, Goebbels og Sciarrino.

Eastburn har inviteret de to velrenommerede norske ensembler Cikada og BIT-20 til Huddersfield, hvor de bl.a. skal opføre værker af Hans Abrahamsen. En særlig interesse samler sig om den engelske førsteopførelse af Abrahamsens nye Concerto for Piano and Ensemble .

Som tidligere nævnt er Bent Sørensen også på programmet her i Huddersfield, hvor han præsenteres ved en sen aftenkoncert. Arne Nordheim fylder 70 i år og fejres med opførelser af en række værker. Desuden opfører Arditti Kvartetten værker af bl.a. Lindberg og Kurtág.

Også i Huddersfield vil der være debatter og seminarer, og et af disse er viet til Cornelius Cardew, den radikale engelske skikkelse som gjorde et stort indtryk på bla. Morton Feldman.

Yderligere information:

Birmingham: www.symphonyhall.co.uk (Musik i Birmingham)
www.cbso.co.uk (Birmingham Symphony Orchestra)
www.bcmg.org.uk (Birmingham Contemporary Music Group)
www.discoverdenmark.org (under oprettelse pr. medio august)
Stockholm: www.konserthuset.se (Koncerthuset og Symfoniorkestret)
Huddersfield: www.hcmf.co.uk (festivalens hjemmeside)

Af Erik H.A. Jakobsen