www.open-space.dk

Af
| DMT Årgang 81 (2006-2007) nr. 03 - side 99-99

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

  • Annonce

    Podcast om Else Marie Pade
  • Annonce

    Edition S-annonce

– en ny formidlingsplatform for kunst- og lyttemusik på tværs af genrer


Af Jakob Weigand Goetz

2006 blev året hvor sitet Open Space for alvor begyndte at tage form. Midler fra de tre komponistforeninger samt fra Koda og Kulturarvsstyrelsen har gjort det muligt at skabe en ny central formidlingsplatform for kunst- og lyttemusik i Danmark på tværs af genrer.

www.open-space.dk gik i luften 10. september 2005 og vil i løbet af de næste par år blive udvidet betragteligt. Sitet har to hovedanliggender:

1) En logisk og effektiv søgemaskine

Foruden gratis, søgevenlige mp3-streams bliver der på sitet løbende uploadet forskellig nyttig information, som fx artikler med hyperlinks, anmeldelser/omtaler, biografier, diskografier, interview, fotos og partiturer etc. Tanken er, at denne del af sitet skal være et sted, hvor man hurtigt og nemt kan orientere sig bredt samt skaffe sig relevant og vedkommende information om komponister, musikere og ensembler. Der samarbejdes med mange forskellige parter i miljøet (nodeforlag, tidsskrifter, forskere, sekretariater og institutioner) for at indsamle disse oplysninger. Sitet vil i løbet af 2007 ligeledes være fuldt udbygget på engelsk.

Open Space er en platform under Dacapo Records, og sitet har her i opstartsfasen for nemheds skyld og af ophavsrettighedsmæssige grunde i stor udstrækning gjort brug af dele af Dacapos bagkatalog. Det er dog helt afgørende, at Open Space nu og i fremtiden bredt forsøger at favne de forskellige kunstmusikalske genrer, som tidligere ikke har fundet vej til udgivelse hos Dacapo, men som seismografisk er lige så præcise i udsagn som denne musik. Internettet giver mulighed for at understøtte nye subkulturer og deres kunstneriske udtryk – meget bedre end et traditionelt pladeselskab med cd-udgivelser og distributionsnetværk hidtil har haft mulighed for. Dacapo er godt tilfreds med nu endelig at kunne dokumentere og formidle disse nye kunstneriske udtryk via Open Space.

2) Et musikalsk Google Earth

På samme måde som det er en dårlig idé at spille Tjajkovskij på theremin, er det en kedelig idé blot at bruge internettet til musikformidling, sådan som vi har gjort hidtil. Nye instrumenter åbner op for nye verdener, og internettet præsenterer på sigt en helt ny måde – hvad angår dækningsområde og formidlingsform – hvorpå vi fremover får mulighed for at meddele hinanden det, vi brænder for og tror på. Internettet bliver stedet, hvor vi om få år kan skabe en fantastisk ny verden, fortættet af lærerig og kvalitativ æstetisk oplevelse.

Vi tager de første spadestik nu, og Open Space har derfor valgt at satse på at lave et soundscape i 3D, som skal give nye brugere og generationer mulighed for at lege sig til viden om alt fra palimpsest-skrifter over fibonachi-tal til fraktaler/uendelighedsrækker set fra et musikalsk kompositorisk synspunkt. Forestil dig et musikalsk Google Earth (Google Sound?), hvor du kan flyve hen over virtuelle landskaber, indtil du vælger at dykke ned i et landskab, der emmer af musikalske interaktionsmuligheder. Komponister og musikere er virtuelle beboere, der med hjælp fra sitets medarbejdere har defineret deres eget område (fx have, vandløb, labyrint eller skyskraber) og skaber 3D-landskabets musik. Som bruger har man mulighed for at tage lydfragmenter med på sin videre rejse. Og som noget nyt på internettet – en del af Open Space-forskningsdelen – vil det også blive muligt at processere på disse lyde, således at man kan få de indsamlede lyde til at passe sammen, eller man kan uploade egne lyde og skabe små soundscapes uden redaktørens indgriben.

Vores første større spil bliver om fraktaler, og det er planen at dette spil lanceres i version 1.0 ultimo 2007. Lige nu arbejder vi indledningsvis med en model, hvor vores målgruppe er 5.-6. klasse; altså et spil der egner sig til musikfaget i mellemskolen. Spillet går i al korthed ud på at man gennem leg med lyd og billede erhverver sig viden om fraktaler og herunder naturligvis uendelighedsrækker.

Vi bygger også mindre generative lydmoduler, lydbanker og andre pædagogiske applikationer som i lyd og billede fx fortæller om overtonerrækker, spektralmusik eller om forskellen på en ligesvævende og en tempereret kvint. Emner, som før kunne være lidt langhårede i en lærebog, gives nyt liv på internettet, der har som force, at lyd, billede og brugerinteraktion er en del af dette medies idiomatik.

Således er det visionen, at vi om nogle få år kan fremvise en række forskellige soundscapes, hvor brugeren gennem leg og interaktion introduceres til komponisternes tanker og ideer. Vi bygger spil-landskaberne op et efter et og linker dem til hinanden med stadig større mulighed for interaktion spillene imellem.

Velkommen til vores lille bud på realisering af Hermann Hesses Glasperlespil!

www.open-space.dk

Årgang 81/2006-2007, nr. 03