Mekanisk musik

Af
| DMT Årgang 9 (1934) nr. 04 - side 78-78

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

  • Annonce

    Concerto Copenhagen

MEKANISK MUSIK

VED JURGEN B,1LZER

Reg,al:
Cl.: Columbia (Skandinavisk Grammofon A/S,»
HMV.: His Masters Voice
Pol.: Polydor og Polyphon (Nordisk Polyphon A/S)
Br.: Brunswick

// l Idndel: Orgelkoncert i b-dur.
l', 2890-91 å 3,50 kr.)

Stilistisk fortræffelig og med en meget ordentlig orgelklang. (Bullock på Westminster abbeys orgel.) Det ledsagende strygeensernbles klang lider derimod tinder den stærke resonans. 4. side rummer en sats af »Watermusie« for' orgel.

11 Bizet: Kartenlied og Habanera af »(',arinen«. (Pol. 66738. 6,50 kr.)

En ganske ypperlig studieplade med Emmi Leisner.

/1 César Franek: Sonate i a-dur. (HNINI. DB 1347-50 å 6,50 kr.)

Det er en ganske pragtfuld optagelse. Den musikalske gengivelse ved Cortot og Thibaud er forbilledlig.

11 Millåeker: »Tiggerstudenten« (i forkortet form). (Pol. 95342-45. 6,50 kr.)

En af den ældre generations yndlingsoperetter, der næppe mere er tilgængelig i sin komplette form, men som i denne udgave repræsenterer en times fornøjelig underholdning. Udførelsen er fortrinlig ved et smukt udvalg af Berliner statsoperaens yngre kræfter. Optagelsens teknik er fuldendt.

/1 Igor Stravinski: Duo concertant for violin og klaver. (Cl. LB 12-13 + LX 290. 2 pl. å 4,50 + 1 pl. å 6,50 kr.)

Stravinskis nyeste værk består af fem ganske korte satser i følgende rækkefølge: Cantilene, Eglogue no. 1 og 2, Gigue, Dithyrambe. (Satsfølgen er en anden på pladerne). Den betydeligste sats er Giguen, der er af en strålende rytmisk vitalitet. Dithyramben er ganske klassisk i sin holdfling, mens de forskelligste romantiske forbilleder svirrer rundt i de to Eglogues. - Værket udfø-res af Samuel Dushkin og Stravinski, og optagelsen er i teknisk henseende meget fin. Den anden side af LX290 optages af to ikke særlig morsomme Pergolesetransskriptioner for violin og klaver, der i ingen måde fordunkler mindet om Pergolese-suiten.

H Bernhard Christensen: »Ved skrivemaskinen. - Erik Fiehn: »Godnat, men ikke farvel«. (H2NIV. X4261. 3,50 kr.)

Denne nye Lulu Ziegler-plade er tel~~ nisk og foredragsmæssigt bedre end den første. Bernhard Christensens og Svend M. Kristensens side rummer en god idé. der kunde være bedre udnyttet. Melodie"" er helt god. Erik Fiehns og Breide Kierboes side tåles dårligt mere end en gang Chr. Thomsen er ikke nogen god akkom1)agnatør.

fi Jazzz. Cab Callo Nvay dominerer blandt månedens nyheder, især med sine to nye plader på HNIN'. På den ene, Harlem camp meeting, slår hans sang helt over i det primitive, og den anden side. Zaz zuh Zaz, er en ny variation På hans. kendte facon med skat-sang og korekko. På den anden plade, Little tolvn gal, præsterer hans orkester det fabelagtige. Navnlig er der et firstemmigt sax-kor, som slår alle rekorder. Som(of these dags (Br.) er en ældre, meii storartet indspilning, en af cre bedst(udgaver af den kendte melodi. The skat song (Br.) er en god demonstration af titlen.

Heart-break blues (Parl.), spillet al (.','oleman Haw-kins, er en ren studie i' trompet- og saxofonsoli. Den anden %ide, 0Vman riner, med Horace Henderson,, orkester, er i blændende tuttistil. Duke Ellingtons sidste plade, Dallas doings- Rude interlude (H,)IN'.), er i første--klasse blandt hans værker. Man kan her studere klaverets særstilling i hans orkester, den selvstændige, improvisatoriske anvendelse. Baby, ivhen you ain't there (Br.) er interessant fra arrangementets side.

Der er endelig grund til at nævne to, gode danseplader, Glen Grays orkesters (alias Casa Loma) indspilning af Cas(i loma stomp (HN,1V.), og Ray Nobles Th~sun is round the corner (HMV.).