Pluralisme
I almen forstand forbindes ordet enten med en social situation, hvor etnisk, religiøst eller kulturelt adskilte grupperinger interagerer samtidigt; eller den situation at flere forskellige vinkler eller metoder tages i brug for at håndtere et emne eller fænomen. I musikken ses ordet oftest brugt når flere forskellige stiltræk eller stilarter optræder i samme værk (eller hos samme komponist (stilpluralisme). Begrebet har nære forbindelser til begrebet postmodernisme og såkaldt "musik på musik" (musik som i større eller mindre grad genkomponerer eksisterende musik). Den sovjetisk fødte komponist Alfred Schnittke beskrev sin musik som "polystilistisk". I løbet af den sidste snes år før årtusindskiftet nærmede en række af den serielle avantgardes oprindelige hovednavne sig på forskellig vis stilpluralisme - f.eks. Karlheinz Stockhausen, Luciano Berio, Mauricio Kagel, György Ligeti, Niccolò Castiglioni m.fl.
Komponister desuden: Olav Anton Thommesen, Sven-David Sandström, Lars Johan Werle, Einojuhani Rautavaara, Maxwell Davies, George Crumb
I Danmark: Rued Langgaard, Per Nørgård, Ib Nørholm, Poul Ruders, Karl Aage Rasmussen, Bo Holten, til tider Hans Abahamsen, Bent Sørensen, Anders Koppel
Karlheinz Stockhausen
- Akusmatisk musik
- Lydens frigørelse
- Elektronisk musik
- Kontinuitetsbrud
- Afsubjektivisering
- Modernisme
- Pluralisme
- Serialisme
- Avantgardisme
- Drone
- Process music
- Horisontal collage
- Spolebåndoptageren som kompositionsredskab
- Live electronics
- Elektronische Musik
- Grafisk notation
- Spektralmusik
- Støjmusik
- Tilstandsmusik
- Åbne former
Karl Aage Rasmussen
Per Nørgård
Hans Abrahamsen
Bent Sørensen
Poul Ruders
Luciano Berio
Mauricio Kagel
György Ligeti
- Pluralisme
- Avantgardisme
- Spolebåndoptageren som kompositionsredskab
- Elektronische Musik
- Musik som aktionskunst
- Mikrotonal musik
- Teksturel musik
- Tilstandsmusik