Tolvtonekomplekser

Af
| Årgang 32 (1957) nr. 04 - side 93-93

Tolvtonekomplekser DEN 14. december 1956 uropførtes i Stockholm Karl-Birger Blomdahls korværk »Anabase« over Saint-John Perses digt.

Den 20. skrev litteraturkritikeren Bengt Holmqvist i Dagens Nyheter noget om musikkritik: »Recensionerna av Karl-Birger Blomdahls oratorium »Anabase« har an en gang vakt undran över den exempellösa ojämnhet som kännetecknar stockholmsk musikkritik så snart det är fraga omsamtida verk. ena sidan grundlig analys och saklig karaktäristik, i det här fallet utmynnande i stärkt uppskattande omdömen. Å andra sidan ett tjafsigt kåserande utan någon som helst intellektuell hållning, en »kritik« vårs okunnighet överträffas endast av dess illvillighet. Det som for en grupp är ett mästerverk eller nästan-mästerverk är för en annan grupp bara bluff och bag.

Inte ens inom filmkritiken är man van att hitta en så total oenighet mellan förstaplansrecensenterna...« Han skrev meget mere, og hans angreb blev anledningen til en kulturdebat (og vanepolemik), som gennem små to måneder bredte sig over landets spalter og slet ikke ville dø den sædvanlige avisdød, men i stedet for at ende på fiskehandlerens disk havnede i boghandlen (»Erkänn musiken!«. Den stora musikdebatten med inlägg av Carl Ahlberg, Ingmar Bengtsson, Curt Berg, Karl-Birger Blomdahl, Yngve Flyckt, Lennart Hedwall, Bengt Holmqvist, Folke Hähnel, Sven-Eric Johanson, Lennart Lunden, Paul Patera, Alf Thoor, Bo Wallner m. fl., Bonniers, sv. kr.l5:50).

Nu må man ikke lade sig forlede til at tro, at det blot drejer sig om, hvad den ene part siger, den anden har ment, og den anden mener, en tredie har sagt (de tér sig jo). Det er knapt nok en holmgang om musikalsk teknik, nej, diskussionen gælder kløften mellem kunstner og publikum og det gensidige kontaktproblem.

Det er spørgsmål, som ikke klares på de første 217 sider — og så er debatten slut, og debatten kan gå videre.

Den 19. november kl. 20,30 er Karl-Birger Blomdahl Det unge Tonekunstnerselskabs gæst ved en medlemsaften på Egmont H. Petersens kollegium, to dage før »Anabase« præsenteres på torsdagskoncerten. Det var anledningen.

Tør De lade være at komme?