Udlandet
UDLANDET
ved Alex Waldorff
• KONKURRENCE
Concours Musical International Reine Elisabeth de Belgique. Interpretations-konkurren-sen 1964 forbeholdt pianister finder sted i maj måned 1964. Konkurrencen er åben for musikere af alle nationaliteter. Alder: 17-30 år. Sidste frist for tilmeldelse er 15. januar 1964. Yderligere oplysninger fås ved henvendelse til: Direction du Concours musical internationale Reine Elisabeth de Belgique, 11, rue Baron Horta, Bruxelles, Belgique. Tolv pris-uddelinger på fra 150.000 til 10.000 belgiske francs.
• I violinkonkurrencen »Elisabeth de Belgique« i Bruxelles vandt Alex Michlin (Moskva) første-prisen på 150.000 belgiske francs. Anden-prisen gik til Simeon Snitkow-skij (Moskva). De er begge elever af David Oistrach. Tredje-prisen tildeltes Arnold Stein-hardt fra USA.
• Buxtehude-prisen 1963 fra »Hansestadt Lübeck« er tildelt kirkemusikforskerne prof, dr. Carl-Allan Moberg (Sverige) og prof. dr. Oskar Söhngen (Berlin).
• En international violinskole er åbnet i London af Yehudi Menuhin, der sammen med Alberto Lysy leder violinklassen, mens Marcel Gazelle leder klaverklassen. Skolen, hvis ledelse også består af bl. a. Gina Bac-hauer og Sir Malcolm Sargent, vil blive drevet som kostskole med almindelige skolefag. Der er adgang for børn af alle nationaliteter.
• Benjamin Brittens »Cantata Misericor-dium« for tenor, bariton, kor og orkester, som han har komponeret i anledning af Røde Kors' hundrede års jubilæum, uropfør-tes i Genève den 1. september.
• Heinrich Sutermeisters 3. koncert for klaver og orkester er blevet uropført den 30. september i Hamburg. Under Wolfgang Sawallischs ledelse spillede Mario Steiner og Philharmonische Staatsorchester, Hamburg.
• Karl Birger Blomdahls »Spil for 8« blev uropført under Stockholm-festspillene i juli. Komponisten vil iøvrigt den 1. januar 1965 overtage ledelsen af musikafdelingen ved svensk radio og fjernsyn.
0 Paul Hindemiths orgelkoncert, der fik sin uropførelse i 1962 i New York, vil få sin første opførelse i Europa den 3. november i Wien og sin første tyske opførelse den 4. januar i Essen. Komponisten har ledelsen og Anton Heiller, Wien, er solist.
• Wiens statsopera har knyttet den unge ungarske dirigent Janos Ferencsik til sig med henblik på tyve aftener og en nyindstu-dering i den kommende spillesæson.
• Arnold Schönbergs »Gurrelieder« kommer i næste sæson til opførelse i en »Musica viva«-koncert i München.
• Metropolitaner-operaen i New York har planlagt at spille Massenets opera »Manon«
1 Günther Renners regi i oktober.
• Ernst Krenek har af Koussevitzky-stiftel-sen fået til opgave at skrive et orkesterværk.
Desuden har han fra Salzburger-festspillene modtaget den opgave at skrive musik til begge Sofokles' Ødipus-tragedier, der skal gives i Felsenreitschule i 1965.
• Maj festspillene i Wiesbaden 1964 skal stå i Shakespeares og Richard Strauss' tegn.
• Den 4. tyske Sibelius-fest vil blive afholdt i Hannover i februar 1964.
• Frank Martins oratorium »Golgatha« vil komme til opførelse den 11.-12. juni 1964 i »Basler Münster« med »Basler Gesangverein« under dr. Hans Münchs ledelse.
• Rudolf Kelterborn dirigerer selv uropførelsen af sine »Vier Nachtstücke« i en koncert i Zürich i december.
• Fra 12. til 17. november afholdes en af »Frankfurter Bund für Volksbildung« planlagt uge for ny musik i »Theater am Turm« i Frankfurt. To bestilte værker fra Harald Genzmer og Konrad Lechner vil komme til uropførelse. György Ligeti vil holde et foredrag om nye notationsformer. Den kunstneriske ledelse har Rudolf Lück.
• Fra oktober til december 1963 bliver det første undervisningssemester på Kölner Schule für Neue Musik afholdt. De fire lærere, der hver underviser seks timer samlet på en dag fra onsdag til lørdag, er: Karlheinz Stockhausen, komposition; Henri Pous-seur, Versuche einer neuen Harmonik; Aloys Kontarsky, Aufführungspraxis og Christoph Caskel, Schlagzeug.
Udenlandske tidsskrifter
• MUSIC & LETTERS, Oxford, Vol. 44, No. 3, July 1963. - Friedrich Blume, Cutlines of a New Picture of Bach. Charles Michael Carroll, The History of »Berthe« - A Comedy of Errors. John D. Bergsagel, The Date and Provenance of thè Forrest-Hyther Collection of Tudor Masses. Gottfried S. Fraenkel, Berlioz, The Princess and »Les Troyens«. Ann Livermore, The Origins of Don Juan. Anthony Lewis, Purcell and Blow's »Venus and Adonis«.
• MUSICA, Kassel & Basel 17. Jg. Heft 4, Juli-Aug. 1963. - Tonsystem und Tonalität -(de to flg. art.) Hermann Pf rogner, Hat Diatonik Zukuft? Martin Vogel, An den Grenzen des Tonsystems. Rolf Urs Ringger, Alban Berg.
• THE MUSICAL TIMES, London, Vol. 104, No. 1446, Aug. 1963. - Erwin Doernberg, Domenico Dragonetti, 1763-1864. David Cairns, Berlioz and Criticism: Some Sur-viving Dodos. Robert Henderson, Elisabeth Lutyens. Jeremy Noble, Clash and Consonance in thé I6th Century-1.
• MUSIK UND GESELLSCHAFT, Berlin DDR, Jg. 13, Heft 7, Juli 1963. - Stellungnahme des Verbandes Deutscher Komponisten und Musikwissenschaftler zu Stand und Aufgaben des musikalischen Schaffens in d-sr DDR. Nathan Notowicz, Konzertpraxis und neues Schaffen. Dieter Zechlin, Wünsche der Interpreten. Herbert Zimpel, Neueinschätzung der Musikerziehung. Günter Kochan, Diskussion mit Hörern. Werner Felix, Zur Entwicklung unserer Sinfonik.
• SCHWEIZERISCHE MUSIKZEITUNG,
Zürich, Jg. 103, Heft 4, Juli/Äug. 1963. -Willi Reich, Zwei verschollene Porträts von Arnold Schönberg und Alban Berg. H. H. Stuckenschmidt, Zeitgenössische Techniken in der Musik. Wilfried Brennecke, Die Metamorphosen-Werke von Richard Strauss und Paul Hindemith (II). Willy Tappolet, Bernard Schule, Edmond Costére, Une nouvelle querelle des anciens et des modernes.
Rita Wolfensberger, Kleines Kaleidoskop des höheren Klavierunterrichtes.