Dansk Musiktidsskrift 46. årgang 1971
Dansk Musiktidsskrift
46. årgang 1971
REDAKTION:
Svend Aaquist Johansen (ansvarshavende) og
Sigurd Berg
(Forår 1971: Gunnar Colding-Jørgensen,
ansvarshavende)
WILHELM HANSEN
KØBENHAVN 1971
INDHOLD
ALC: Anmeldelser ............................................ 219
POUL-GERH. ANDERSEN: Organ Architecture... 117
AVANT-GARDE in the summertime .................. 124
NIELS BAK: Svar til Gunhild Deckert Knudsen... 52
Blokfløjten ............................................. 91
- Blokfløjtedebat ....................................... 170
SIGURD BERG: Danske uropførelser ......... 181, 269
— Anmeldelser .......................................... 155
MICHAEL BERTHELSEN: 1972 ........................ 222
JENS BRINCKER: Form-høring eller
Auditiv analyse ....................................... 39
ELSEBETH BRODERSEN: Hans Leygraf-kursus... 219
HANNE BRUHNS/LISE WIDDING:
Music Libraries ....................................... 130
GORM BUSK: Anmeldelser .............................. 108
KJELL BÆKKELUND: Anmeldelser ...... 59, 184, 273
ERIK CHRISTENSEN/HANS PETER LARSEN /JØRGEN LEKFELDT: Elektrofomsk amatørkomposition ................................. 81
ERIK CHRISTENSEN: Meget mere musikteori ... 166
HENNING CHRISTIANSEN: Spil ægte rødt ...... 162
Om tidsforsinkelse og borgermusik (Debatartikel, svar på Pelle Gudmundsen-Holfngreens artikel i nr. 8) ..................... 258
P. WOETMANN CHRISTOFFERSEN:
Anmeldelser .................................... 106, 185
GUNNAR COLDING-JØRGENSEN:
Kunsten som natur ................................. 31
- Og dog .................................................. 35
— Svar fra en i-kke-anmelder
(til Diana Pereira) ................................... 265
- Anmeldelser ...................................... 67, 98
HENRIK COLDING-JØRGENSEN:
Anmeldelser ...................................... 61, 62
ERIK DAL: Anmeldelser ........................... 246, 271
DANSKE UROPFØRELSER 1970 ....................... 181
DET DANSKE ORGELSELSKAB ............... 160, 249
DUT-koncert i Nikolaj, april.............................. 67
DØDSFALD ................................. 68, 159, 188, 256
HARALD BJERG EMBORG: As I see it ............ 113
HANS EPPSTEIN: Darmstadt-kongres
for ny musik og musikpædagogik ............ 97
STEEN FREDERIKSEN: Janácek ....................... 1
FINN GRAVESEN: Anmeldelser.................. 184, 246
GRUPPEN FOR ALTERNATIV MUSIK . 125, 219, 252
— Instrumentalteaterseminar ....................... 217
PELLE GUDMUNDSEN-HOLMGREEN:
Spil (ægte)............................................. 163
LARS HALLNÄS: Gjentagelsen ........................ 89
POVL HAMBURGER: Teori og praksis............... 201
KÅRE HANSEN/BO HOLTEN:
Rejsen ind i den gyldne skærm............... 232
CARSTEN E. HATTING:'
Anmeldelser ..................... 56, 63, 64, 65, 103
KLAUS HÖECK: Systemdigtning
og seriel digtning.................................... 171
JØRGEN JERSILD: Kommentar til en anmeldelse
(med et svar fra Jan Maegaard)............... 45
— Et svar fra Jørgen Jersild ........................ 148
— Meget, meget mere musikteori ............... 206
SVEND AAQUIST JOHANSEN: Anmeldelser 237, 274
- Muselmand .............................................. 280
BENGT JOHNSSON: Anmeldelser ............... 56, 187
EJNAR KAMPP: Noget om harmonilære ............ 151
ULLA KAPPEL: International cembalo-uge ......... 151
HARALD KAUFMANN/SV. AAQUIST JOHANSEN:
Festivals—present situation and demands... 110
KNUD KETTING: Recorded Danish Music ......... 133
KNUD KETTING/SVEND AAQUIST JOHANSEN:
Da Kagel kom til byen........................... 191
KNUD KETTING: Rapport fra Jan Maegaards
disputatshandling ..................................... 260
E. KIRCHHEINER: Anmeldelser ........................ 220
ELISABETH KLEIN: Anmeldelser ............... 59, 61
OLA KAI LEDANG: Anmeldelser ..................... 153
LEGATANSØGNINGER ...... 24, 30, 68, 159, 188, 218
JØRGEN LEKFELDT: Elektrofoni efter 1960 ...... 73
— Stockhausens telemusik ........................... 240
Anmeldelser ........................... 52, 57, 58, 158
MORTEN LEVY: Patricia Carpenter:
Den musikalske genstand ........................ 25
LUT (Lyngby Unge Tonekunstnere) koncert ...... 160
JAN MAEGAARD: Romantikkens harmonik ......... 11
— Hvorfor musikteori ................................. 144
Harmonidebat ......................................... 182
— Meget, meget mere musikteori.................. 211
— Man folgt der Reihe (referat af Maegaards
egen doktordisputats).............................. 262
Anmeldelser ............................. 105, 248, 249
ANNA-LISE MALMROS: Anmeldelser ... 99, 104, 272
IRMGARD KNOPF MATHIESEN:
Indlæg i blokfløjtedebatten ..................... 146
ODDVIN MATHISEN: Krik og kritik ................. 21
MEDDELELSER ........................... 251, 252, 253, 276
MUSIKMARKED ............................................. 160
MUSIKKALENDER ............ 22, 68, 104, 159, 188, 256
MUSIK OG SAMFUND - et debatoplæg
og en rapport ......................................... 86
MUSIKPÆDAGOGEN ................................. 69, 189
MUSIKVIDENSKABELIG FORENING ............... 20
METTE MÜLLER: Anmeldelser........................... 101
PETER MØLLER: Anmeldelser .......................... 249
FREDE NIELSEN: Some Danish composers
from 1600 to the 1960's ........................... 119
POUL NIELSEN: Kunst er ikke natur ............... 33
— Per Kirkeby som rytmisk-musikalsk digter. 137
SVEND NIELSEN: Meget, meget mere musikteori 210
SIXTEN NORDSTRÖM: Ett annorlunda
musikland — Israel ................................. 6
DIANA PEREIRA: Åbent brev til anmelderne...... 189
— Åbeni brev nr. 2 til musikanmelderne ...... 230
NILS HOLGER PETERSEN: Opera?.................. 38
ARNE SKJOLD RASMUSSEN: To slags kvartetter 43
HENNING RO RASMUSSEN: IMC i USSR......... 225
REDAKTIONEN: Leader ................................... 109
— Meget, meget mere musikteori.................. 205
Leder ................................................... 257
- Angående bladet .................................... 221
- Rettelser .................................................. 273
HERBERT ROSENBERG: Anmeldelser............... 157
RUNDE FØDSELSDAGE ... 22, 68, 104, 159, 188, 256
NANNA SCHIØDT: Anmeldelser ............... 101, 248
GERD SCHIØTZ: Gerald Moore
»The Unashamed Accompanist« ............... 19
FJELD SIMONSEN:
Gruppen for alternativ musik ............ 186, 252
SØREN SØRENSEN: Anmeldelser..................... 156
JESPER TANG: Om Bob Dylan i undervisningen 266
MORTEN TOPP: Anmeldelser ............................ 100
BIRTHE TRÆRUP: Anmeldelser ....................... 250
UNM ..........................................................276, 97
ERIK WAHLSTRÖM: Musikalsk semantik ......... 20
SVEN ERIK WERNER: Cancer -
et forsøg med billeder ........................... 37
T1MME ØRVAD: Anmeldelser ..................... 104, 105
- Klaverstykke .......................................... 278
ØSTTYSK RADIO: Komponistkonkurrence ......... 276
MUSIKALIER og MUSIKVÆRKER
HANS ABRAHAMSEN: Her .............................. 237
- Skum ..................................................... 237
— Under min grønne plante ........................ 237
- Rondo ................................................... 237
EEC-sats ................................................ 237
HANS ABRAHAMSEN/FJELD SIMONSEN:
Sporvognens afskedsvals, noder ............... 254
— Slum-sang, noder ..................................... 255
RITA BENTON:
Directory of Music Research Libraries...... 101
SIGURD BERGE: Yang-Gun ............................ 184
AXEL BORUP-JØRGENSEN:
Winterpieces for klaver........................... 61
HENNING CHRISTIANSEN: Amsteds lykkevals,
noder ....................................................... 161
— Den forsvundne fuldmægtig............... 162, 163
ROBERT GERHARD: Epitalamion ..................... 61
Libra...................................................... 61
— Gemini ................................................... 61
WALTER GIESELER: Canti Toccati für Klavier... 59 PELLE GUDMUNDSEN-HOLMGREEN:
Tricolore IV ................................. 31, 33, 35
— Piece by Piece for kammerorkester ......... 104
— Stringquartet nr. 4 ................................... 104
— Repriser ................................................ 105
ALUN HODDINOTT: Fioriture ........................... 61
— Sonata for violin og klaver ..................... 61
HEINZ HOLLIGER: Siebengesang..................... 158
MOGENS WINKEL HOLM:
Galgarien och overtoninger ..................... 89
LEOS JANÁCEK: Katja Kabanova..................... 1
SVEND AAQUIST JOHANSEN: Muselmand, noder 280 MAURICIO KAGEL: Hallelujah ........................ 191
— Phonophonie .......................................... 191
MAURICE KARKOFF: Four Sacred Songs, Op. 88 62 JOHAN KVANDAL: Tre slåttefantasier, Op. 31 ... 59 WILLIAM MATHIAS: Piano Concerto nr. 3, Op. 40 61
FINN MORTENSEN: Sonatine, Op. 2 ............... 59
HELMER NØRGÅRD: Marts-salme, noder ......... 257
PER NØRGÅRD: Rejsen ind i den gyldne skærm 232 POUL ROVSING OLSEN: Klaverkoncert............ 59
- Au fond de la nuit ................................. 274
NILS HOLGER PETERSEN: Opera?.................. 38
FOLKE RÅBE/LASSE O'MÅNSSON:
Piece for talekor a cappella..................... 62
ALAN RAWSTHORNE:
Concerto for Two Pianos and Orchestra ... 59
- Suite ..................................................... 61
KENNETH ROBERTS: A checklist of Twentieth-
Cen'tury Choral Music for Male Voices...... 101
KARLHEINZ STOCKHAUSEN: Telemusik ......... 240
FOLKE STRÖMHOLM: 10 små pianostykker
for børn og ungdom ............................... 184
RAGNAR SÖDERLIND: Fanfare for brass ......... 184
ANATOL VIERU: Die Kinderwelt, Op. 20 ......... 61
FRIEDRICH VOSS: H ami et-o u vert ure ............... 62
TIMME ØRVAD: Klaverstykke ........................... 278
LITTERATUR
A SELECT BIBLIOGRAPHY
OF EUROPEAN FOLK MUSIC ............... 246
SIGRID ABEL-STRUTH:
Musikpädagogik. Forschung und Lehre...... 99
MICHAEL ALT: Empirische Forschung
in der Musikpädagogik ........................... 99
WERNER BACHMANN: The Origins of Bowing... 101 ANDREAS FRIDOLÍN WEIS BENTZON:
The Launeddas ........................................ 153
PATRICIA CARPENTER: The Musical Object ... 25
HERBERT CONNOR: Samtal med tonsättare...... 187
JURI DAWYDOW............................................. 272
WINTON DEAN: Handel and the Opera Séria ... 64 50 JAHRE GÖTTINGER HÄNDEL-FESTSPIELE... 65 POVL HAMBURGER: Kontrapunkt.
Instrumentalpolyfoni ................................ 102
GÜNTHER HAUSSWALD: Die Orchesterserenade 63 JAHRESBIBLIOGRAPHIE
DER VOLKSBALLADENFORSCHUNG ...... 246
KNUD JEPPESEN: La Frottola Hl ..................... 157
JØRGEN JERSILD: De funktionelle principper
i romantikkens harmonik, belyst
med udgangspunkt i César Franck's
harmoniske stil ................. 11, 45, 49, 148, 182
ALBERT E. KAHN: Pablo Casals erindringer...... 219
EJNAR KAMPP/PREBEN FAHNØE:
Becifring og akkordspil ........................... 104
GEORG KARSTADT: Der Lübecker Kantatenband
Dietrich Buxtehudes ................................ 156
PER KIRKEBY: Digte ....................................... 137
LAPPISKE JOJKER .......................................... 271
DOUGLAS A. LEE: The Works
of Christoph Nichelmann ........................ 248
GYÖRGY LIGETI: Artikulation
— Elektronische Musik ........................... 98
GERALD MOORE: 3 bøger om akkompagnement 19 MUSIKETHNOLOGISCHE
JAHRESBIBLIOGRAPHIE EUROPAS......... 246
OXFORD INSTRUMENTHÂNDB0GER ............... 155
ERICH SCHENK:
Die ausseritalienische Triosonate .............. 63
GERHARD SCHEPELERN: Instrumentbogen ...... 100
RAVI SHANKAR: Min musik, mit liv.................. 220
ÂGE SKJELBORG: Musikmiljøer i aktuel
lokalkultur ............................................. 246
SVENSK SAMFUND FOR MUSIKFORSKNING:
Musikforum ............................................. 184
TIDSSKRIFTER ............................................... 249
FINN VIDERØ: Vejledning i salmeforspil............ 21
FR. ZAMINER: Über Musiktheorie ..................... 248
GRAMMOFON
AVANTGARDE, vol. 3 ....................................... 52
BÉLA BARTÓK: Musik for strygere, slagtøj
og celesta ............................................... 57
— Cantata Profana .................................... 57
LUCIANO BERIO: Visage ................................ 58
- Sequenza III .......................................... 58
- Circles ................................................... 58
— Cinque Variazioni .................................... 58
HEINRICH l. BIBER: Serenade for Strings,
Continue and Bass So'lo ........................ 56
JOHANNES BRAHMS: Klaverkvartetterne ......... 43
— Strygekvartetterne ................................... 43
- Klaverkvintet .......................................... 43
— Klarinetkvintet ......................................... 43
- Scherzo es-mpll, Op. 4 ........................... 43
— Schumann-variationerne, Op. 9 ............... 43
EARLE BROWN: Strygekvartet ........................ 55
ANTON BRUCKNER: Symfoni nr. 8 og 9 ......... 105
LUC FERRARI: Presque Rien No. 1 .................. 55
Société II ............................................... 55
LUKÁŠ FOSS: Paradigm (for my friends) ......... 52
NIELS W. GADE: Fantasistykker
for klarinet og klaver .............................. 108
LEJAREN HILLER: Algorithms l........................ 52
VAGN HOLMBOE: Quartetto medico for fløjte,
obo, klarinet og klaver ........................... 108
HUNGARIAN DANCES of the 16th, 17th
and 18th Centuries ................................. 185
FINN HÖFFDING: Dialoger for obo og klarinet... 108
MAURICIO KÁGEL: Der Schall ........................ 55
ROLAND KAYN: Cybernetics III ....................... 55
FR. KUHLAU: Grand solo for fløjte og klaver ... 108
LAPPISKE JOJKER .......................................... 271
GYÖRGY LIGETI: Strygekvartet nr. 2 ............... 55
FRANZ LISZT: Pèlerinage l og II ..................... 56
WITOLD LUTOSLAWSKI: Mala Suita ............... 57
— Fem dansepræludier .............................. 57
— Ouverture for strygeorkester .................... 57
Die Strohkette ....................................... 57
— Sørgemusik ............................................ 57
GUSTAV MAHLER: Symfoni nr. 1 og 9 ............ 105
JOHANN MATTHIAS MONN:
Harpsichord Concerto, D Major ............... 56
GEORG MUFFAT: Concerto Victoria maesta ...... 56
MUSIC FRAN BULGARIEN .............................. 250
CARL NIELSEN: Fantasistykker for obo og klaver 108 LUIGl NONO: Contrappunto dialettico alla Mente 55
NORSK KLASSIKERSERIE .............................. 273
POLISH RENAISSANCE WORKS
for Harpsicord and Organ........................ 106
KARL GEORG VON REUTTER: Servizio di Tavoia 56
WOLF ROSENBERG: Strygekvartet nr. 3 ........... 55
ELLIOT SCHWARTZ: Signal's ........................... 52
KARLHEINZ STOCKHAUSEN: Stimmung ......... 56
EDGAR VARESE: Intégrales ............................. 58
- Offrandes ............................................... 58
- Dens-ity 21,5 ............................................ 58
- Octandre ............................................... 58
— Hyperprism ............................................ 58
— Ionisation ............................................. 58
GREGOR WERNER: Prelude and Fugue
in C Minor ............................................. 56