debat

Af
| DMT Årgang 54 (1979-1980) nr. 04 - side 205-205

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

  • Annonce

    Man skal høre meget

Debat

Komponist og musiklytter ... hør lige her!

Hvis jeg lige må ha lov at være venlig at fortælle dig noget.

Jeg slap helskindet gennem 70erne. Lyttede til ny musik, renæssancen, Weather Report, klassisk musik, grønlandsk trommemusik, C.V. Jørgensen og timevis af anden lyd.

Jeg har brugt dage på at diskutere genrer til trods for at mange fra min årgang (f. 1954 - vild med Beatles, Doors, Jimi Hendrix, men ikke Dylan!) ikke fatter denne skelnen. Flere af dem, jeg har diskuteret med, har været enige i, at vi nu må ophæve grænserne.

Jeg har med interesse og undren iagttaget »sekternes« kamp i aviserne og radioen, og er ofte blevet meget ked af det. Begavede komponister, musikere og musikjournalister har blottet sig offentligt. Så er det gået op for mig, at man godt kan ha et højt musikalsk bevidst-hedsniveau og så tæve konen derhjemme for at få ro til at skrive de reaktionære indlæg til aviserne, DMT, eller MM. Jeg har et forslag.

Stop for guds skyld diskussionen om jazzens og beatens simple og kommercielle musikalske udtryk og form. Stop diskussionen om beatmusikernes fede honorarer. La vær at påstå, at det tår ca. 2 timer at lære at spille jazz. La vær med at sige, at Debussy har gjort det før Palle Mikkelborg. La vær med at sige, at jazz- og beatmusikerne ikke ønsker et samarbejde. La vær med at sige, at jazz- og beatmusikken er i lommen på de multinationale pladeselskaber. La vær med at kalde det for rytmisk musik. Fordi 1A af hvad du påstår er rigtigt, 1A lodret løgn, og 2/4 din uvidenhed om det du taler om! Så undgår du for det første at fremstå som reaktionær - og det er da ganske rart, ikke? Og for det andet kan du så prøve fordomsfrit at opsøge nyskabt musik hos danske musikere og komponister, som du ikke før har turdet nærme dig.

Du skal først og fremmest tænke tanken. En ny fusion af improvisatorisk og rytmisk musik. Al nyskabt musik er rytmisk og/eller improviserende. Dernæst opsøge spillestederne og værkerne (LP-pla-den), fornemme hvor oplevelsen ligger henne, det musikalske samvær. Forstå at der er en forskel mellem Bee Gees og Bifrost. Forstå at der ikke er nogen forskel mellem dig og Jørgen Emborg. Jazzen, beaten og den nye musik er det samme i 80erne. Nedbryd de grænser du selv har skabt - for musikken er slidt godt ned og behøver et nyt udtryk, nye tanker og nye former. Start næste gang du sætter pennen til nodepapiret, eller fingeren på skrivemaskinen eller går til koncert.

Lorentz