Tidsskrifter
Ascolta nr. 3, november 1991
Opera for alle (Interview med lederen af den nye fynske operainstitution Undergrunden).
Ascolta nr. 4, december 1991
Jean Voigt, Den lille husmandssjæl med de mange visioner (om scenografi, teater, opera m.m.).
Ballade 4-1991
Kåre Kolberg, Organisatoren - John Persen 50 år (portræt af den norske komponist og organisator af ny musik).
Bodil Johanne Jensen, Cikada - den levende klangen (om det norske ensemble for ny musik, Cikada).
Morten Eide Pedersen, Engasjement, Kvalitet og formidling (interview med koncertchefen for de norske Rikskon-serter).
Anders Beyer, Balancen mellem intuition og struktur - interview med den danske komponist Bent Sørensen.
Gérard Grisey, Tempus ex machina - en komponists refleksjoner omkring musikalsk tid-Del 11 (Del l blev bragt i Ballade 3-1991).
Musica 6, nov.-dec. 1991
Hans-Ulrich Fuss, Salome von Richard Strauss, ein Rückblick aus der Perspektive neuer Musik.
Andreas Krause, Marice Kagel, Mit-ternachtsstük für Stimmen und Instrumente über vier Fragmente aus dem tagebuch von Robert Schumann.
Musikbücher 1990/91, Teil 3. Ein Titelverzeichnis.
Musical Times, Januar 1992
Michael Gorodecki, Strands in 20th-century Italian Music. Luigo Nono: A History of Beliefernd, selektiv bibliografi).
Geraint Lewis, ""éloge and elegy..."" Two New Works by William Mathias.
Musik Dramafik 3/91
Torbjörn Eriksson, A-Z i Videodjunglen (indtryk fra den første operafilmfestival i Helsinki).
Mikael Strömberg, Starkare an möjligt (portræt af Daniel Börtz).
Musik Dramatik 4/91
Bengt Strömblom, Den fula ankungen (om Prokofjev som operakomponist).
Ulrik Volgsten, Mannen på sluttningen (om Carl Unander-Scharins radioopera ""Mannen på sluttningen"").
Sören Tranberg, Vart tog dramat vagen? (om Daniel Börtz' opera ""Backanterna"").
Musiktexte 42, November 1991
(Temanummer om Lutoslawski).
Ulrich Dibelius, Verzwickte Reverenz: Mozart und die Modernen.
Merike Vaitmaa, Zwischen Schamanismus und Christentum. Neue Musik in Estland.
Dorothée Eberlin, ""Singend wurde ich geboren"". Neue Musik in Letland.
Krzysztof Droba, Zeichen der Hoffnung, Neue Musik in Litauen.
Young Pagh-Paan, ""Mein Herz"", Duo für Frauen und Männerstimme mit kleinen Schlaginstrumenten... (node).
Sabine Breitsameter,Ze/r-fiäi/me -Spiel-Räume. Ein Porträt der Komponistin Christina Kubisch.
Martina Homma, Nostalgie des Aufbruchs? Witold Lutoslawskis Klavierkonzert - ein Spätwerk.
Irinina Nikolskaja, ""Ich bin ein Komponist, der harmonisch denkt"" (samtale med Witold Lutoslawski).
Andrzej Chlopecki, Zeugnis zerfallener Wert. Witold Lutoslawskis Abschied von der Moderne.
Irina Nikolskaja, Wiedderbelebung der Melodie (om Lutoslawskis musik fra 1980'erne).
Werkverzeichnis Witold Lutoslawski.
(Beretninger fra diverse festivaler for ny musik).
(Anmeldelse af CD med Andy Pape's ""Houdini den store"").
Musiktheorie, 1991/3
(Tema: ""Zur Tradition in der Musik des 20. Jahrhunderts"").
Wolfgang Rathert, Musikgeschichtliche Nomothetik. Zum Formdenken We-berns.
Helga de la Motte-Haber, Edgard Varése und die europäische Tradition.
Giselher Schubert, Traditionen und Tradition. Zu Hindemiths Spätwerk.
Thomas Seedorf, Tonalität und Form in Benjamin Brittens 3. Streichquartett.
Neue Zeitschrift für Musik 11, 1991
Tobias Widmaier, Dadaist mit Wolkenpumpe. Zur Wiederentdeckung von Erwin Schullhoff (i anledning af 50-året for komponistens død i 1942).
Reinhard Kager, Österreich: Komponist? Ja, Gibt's denn das?. Serie über Komponistenförderung, Folge 9.
Johannes Adam, Unterwegs zu mir selbst. Ein Gespräch mit André Richard (f. 1944; m. værkfortengnelse).
Peter Niklas Wilson, Riesenschmetterlinge in Gefangenschaft (omtale af indspilninger med musik af John Cage og Morton Feldman).
Neue Zeitschrift für Musik 12, 1991
(Artikler om Mozarts Tryllefløjten).
Martina Wohlthat, Doktor Faust als Pluralist (om Luca Lombardi's opera ""Faust. Un Travestimento"").
Peter Niklas Wilson, Die Wahrheit der Illusion. Denys Bouliane und sein elek-tro- akustisches ensemble ""Série B"".
Reinhard Oehlschlägel, Gefährdete Autonimie (om arbejdet med ny kammermusik i Tyskland, specielt om Die Gruppe Neue Musik ""Hanns Eisler"").
Klaus Frederking, Absolutte Kontrolle. Auswirkungen der Technologie auf nichtwestliche Popmusik.
{Anmeldelser af en stor del af årets tyske Mozart-litteratur).
Nordic Sounds 3/1991
Birgitta Huldt, Thine is the Kingdom. A new Opera by Jonas Forssell.
Knud Ketting, CD News (Ny nordisk musik på CD).
Nutida Musik Nr. 4/1991
(Temanummer Ny svensk musik i TV).
Göran Bergendal, Ått finna ett bildspråk bortom tricken - ett samtal med TV-pro-ducenten Anders Barno.
Göran Bergendal, En politisk protest (Om André Chinis violinkoncert ""Mururoa"" i anledning af en TV-opførelse i november).
Göran Bergendal, Förvandlingar på fiera plan (om Pär Lindgrens slagtøjskon-cert ""Meander"").
Gunnar Valkare, Det universelle språket (om Jan Sandströms TV-orkesterværk ""Små klanger - en rost.
Jouni Kaipanen, Debattinlägg om kos-miska frågor (om Anders Hillborgs TV-orkesterværk ""Clang and Fury"").
Björn Billing, Orders begränsningar och kritikems maste (om musikkritikkens problemer, specielt når det gælder ny musik).
Mikael Strömberg, Musik med stort hjärta (musikalsk portræt af komponisten Stel-San Sagvik).
Stefan Holmström, Festival med tekni-ska forhinder (rapport fra ISCM's ver-densmusikdage l Zürich 1991).
Opus, nr. 6 1991
Thomas Davidsen, Opsang til en dansk rockanmelder (debatindlæg i anledning af rockskribentens Anders Rou Jensens pamflet ""Fra rullesten til rullestol - en opsang til den danske rockscene"").
Ivan Pedersen, Musikindustriens forgård (om ""Copenhagen Music Seminar 1991"").
Musse Magnussen, Sr/7/e dage på Lerchenborg (om Wayne Siegels ""Musicfor Wind"").
Tempo, September 1991
Lewis Foreman, Webern, the BBC and the Berg Violin Concerto.
Regina Busch, Ocraves in Webern's Bagatelles.
Erik Levi, Atonality, 12-Tone Music and the Third Reich.
Paul Driver, Gruber's Concertos (om H.K. Grubers fire concerter, violin (2 stk.) slagtøj og viloncello).
(Musik-, plade- og boganmeldelser).
Tonfallet nr. 9 1991
(Rapport om dannelsen af ny svensk kvindemusikforening efter dansk forbillede).
Mikael Strömberg, festival - i ett oan-ständigt fysiklabb (indtryk fra festivalen ""Sound & Space"").
Peter Ahlbom, Korsang - en undersökning utan slut (portræt af Göteborgs Kammarkör og dets dirigent Gunnar Eriksson).