Rundt i landet efter ny musik

Af
| Årgang 66 (1991-1992) nr. 06 - side 200-203

Komponisten Niels Rosing-Schow og video-kunstneren Pablo Llambias - de kunstneriske bagmænd i DUT's storstilede PEEP-multi-media-projekt - synger på sidste vers i Charlottenborgs Udstillingsbygning og Husets Video Galleri. Med DUT's initiativ har københavnerpublikummet kunnet se og høre en helt ny verden af lyd og billeder bygget op omkring 160 skærme, 38 video-afspillere, levende musik samt den nyeste video- og computerteknologi.

Blandt de mange, der økonomisk støtter PEEP-projektet, er Kulturfonden, som har givet 60.000 kr. til animation af projektet på 12 kommuneskoler. Endvidere er projektet blevet animeret på gymnasier og i kunstforeninger ved hjælp af midler fra Københavns Amt og-Kommune og Frederiksborg Amt. Så forhåbentlig er nysgerrigheden vakt i vide kredse for at udforske PEEP-projektet nærmere.

I tilknytning til PEEP-projektet afholder DUT 6 kammerkoncer-ter i marts (program, tid og sted: se DUT's annonce i DMT nr. 5).

Vokalgruppen Ars Nova er programsat ved to af DUT's koncerter. Korinteresserede har mulighed for at få et indblik i, hvordan Års Nova arbejder under indstuderingen af såvel gammel som ny kormusik og gerne selv vil prøve at synge med, idet man kan deltage i Års Novas værkstedskoncerter på Ny Carlsberg Glyptotek. Det sker fredagene 13., 20. og 27. marts.

DUT's kammerkoncerter afsluttes 10. marts i Huset med såkaldt talemusik eller polyfon oplæsning, hvor forfatterskolens elever indgår i et samarbejde med Poul Borum, Bo Holten og 4 sangere. Men allerede 5. april er DUT på banen igen med en dobbeltkoncert på Louisiana. Jazz Gruppe '90, dirigeret af Ole Thøger, spiller kompositioner af Lars Klit, Jesper Hendze og amerikaneren Joan Towers. Endvidere uropfører den amerikanske dirigent og komponist Arthur Wiesberg sit eget værk "3 Suared" foruden George Crumbs nøgleværk "Ancient Voices of Children" fra 1970 til tekst af Lorca og for den specielle besætning sopran, drengesopran, obo, harpe, mandolin, sav, slagtøjsspillere og el-klaver.

Endnu en dobbeltkoncert i DUT-regi finder sted 24. og 26. april i henholdsvis Malmø Kunsthall og Copenhagen Jazzhouse, hvor Kontra Kvartetten med gæster spiller værker af Michael Nyvang og Johan Jeverud.

SKRÆP

Turbinehallen i Gothersgade Elværk når man ind til via Adelgade nr. 10, og det er dette rum, eksperimentalmusik forum'et SKRÆP har valgt som ramme om deres koncert søndag d. 15. marts kl. 20. Det er velkendte navne fra SKRÆP-fo-rumet, der præsenteres ved denne koncert - Pere Oliver Jørgens, Jakob Draminsky Højmark, Jørgen Teller, Niels Winther, Morten Carlsen, Martin Klapper, Olga Magieres og Vagn E. Olsson. Men når det gælder "Babylonsk forvirring", som titlen lyder på en koncert søndag d. 12. april kl.13, flytter SKRÆP passende sit forum til Ny Carlsberg Glyptotek, hvor man kan høre Niels Winthers "Babel label" og Pere Oliver Jørgens "Babylon" foruden musik af Søren Gorm, Martin Klapper og Olga Magieres.

I Det Danske Filmværksted, Vesterbrogade 24, kan man søndag d. 26. april kl. 20 opleve Birgitte Møller Shahars lysbilled/film med musik "Faces", Martin Klappers "Sonoritheque" og Vagn Olssons Videoklip. SKRÆP-gæster denne aften er den østrigske basunist Radu Malfatti samt Fredy Sorendo Pictures (video).

Oven på Café Teatret i Skindergade ligger den hyggelige Kaf Caféen, hvor de kvindelige komponister er i flertal på SKRÆP-koncerten 31. maj kl. 20 med Ewa Jacobsen, Birgitte Møller Shahar og Olga Magieres på programmet, sammen med Søren Gorm og Martin Klapper.

Og hvis vejrguderne tillader det, rykker SKRÆP søndag d. 14. juni kl. 14 udendørs på Sophien-holm i Lyngby. Flere titler ved denne koncert har et ret kulinarisk islæt, f.eks. Jørgen Tellers sextet "The invocated avocado", Birgitte Møller Shahars "Gryn" for vådt og tørt med haveslanger, gryn, sang og kontrabas, og Pierre Dørges "Macaronisk bagatel" for el-guitar, slagtøj og keyboard. Gæst på Sophienholm er slagtøjsspilleren Gert Sørensen, og øvrige komponister på programmet er Morten Carlsen, Vagn E. Olsson, Niels Winther, Irene Becker, Olga Magieres, Pere Oliver Jørgens og Jakob Draminsky Højmark. Sidstnævnte er også aktuel på to nye pladeudgivelser: "Moment Movers", hvor han spiller sammen med José Sarto Ruiz, og pladen "Tzarina Q-Cut", hvor Draminsky Højmark er i selskab med Jørgen Teller.

AV-ART

AV-ART i Viborggade på Østerbro afholder i løbet af foråret en lang række afvekslende koncerter med ny musik, herunder improvisatorisk musik.

Pianisten Anne Marie Fjord Abildskov spiller torsdag d. 5. marts Per Nørgårds "Achilles og skildpadden" og Sonate nr. 2 samt Hans Abrahamsens 7 Studier for klaver og Carsten Dahls 12 Stykker. Følgende torsdag går genren over i det improvisatoriske med ensemblet Sound of Choice, bestående af Hasse Poulsen, Jens Hørsvig og Lars Juul Hansen. Jakob Draminsky Højmark og Jørgen Teller, begge kendte SKRÆP-personer, optræder 19. marts under titlen Tzarina Q-Cut, og ugen efter kan man høre en blæserkvintet sammensat af elever fra Det kgl. Danske Musikkonservatorium. Marts måned slutter af med Crabb på harmonika.

AV-ART byder også i april på en række koncerter, bl.a. en solokoncert med Jesper Lutzhøft på el-guitar og en koncert med Carl Bergstrøm Nielsen, der sammen med sine elever spiller intuitiv musik. Og i maj måned kan man både høre klassisk indisk musik og verdensmusik med Harry Becket, Pierre Dørge og Ayi Solomon. I perioden 3. -12. juli afholder AV-ART sin egen jazz-festival parallelt med Copenhagen Jazz Festival, hvor man kan høre danske såvel som europæiske stjerner inden for improvisationsmusikken. (Se også AV ART's annonce på bagsiden af dette nummer, red.).

Kanonhallen

Under komponist-biennalen i oktober 1990 blev Erik Højsgaards opera "Don Juan vender hjem fra krigen" opført af Musikteatret Undergrunden, skønt en tredjedel af operaen på daværende tidspunkt endnu ikke var færdig. Den Jyske Opera bringer nu Musikteatret Undergrundens fulde opsætning af "Don Juan vender hjem fra krigen" til København, hvor operaen har premiere d. 14. maj i Kanonhallen på Østerbro. Tamas Veto dirigerer, og det er Sten Byriel og Jesper Buhl, der alternerer i rollen som Don Juan. Samme opsætning af operaen kan man iøvrigt opleve allerede 3. maj i Århus under NU-MUS Festivalen.

Ny musik til dans bliver der rig lejlighed til at høre i Kanonteltet, når Festival Ny Dans '92 løber af stabelen fra 30. april til 3. maj og under den internationale dansefestival, Dancin' City '92 fra 19. juni til 12. juli. Og når Teater Tangos forestilling "Den sidste lysning" har premiere i Kanonhallen 15. maj, er både koreografen, forfatteren og instruktøren Rhea Lehman og komponisten og sangeren Mikael Wiehe selv på scenen.

Tivoli

De populære pianist-søstre Katja og Marielle Labeque vender tilbage til København d. 15. marts, hvor de i Tivolis Koncertsal optræder med et jazzpræget program for to klaverer, omfattende komponisterne Gershwin, Bernstein, John Mc-Laughlin og Michel Camilo.

Mere ny musik, som Tivoli på nuværende tidspunkt kan lette sløret for, er det fremragende franske kammerorkester Ensemble Inter-Contemporain med Hans Zender som dirigent. Ensemblet gæster Tivoli d. 2. juni med værker af Donatoni, Zender, Piccola og Schönberg. Og midt i juli vil Tivoli selvfølgelig fejre Per Nørgårds runde fødselsdag med en Nørgård-event, som ifølge kilder i musiklivet vil blive afviklet i den helt store stil, bl.a. med et kæmpefyrværkeri, udformet i det gyldne snits proportioner, og med festmiddag på Nimb, lissom dengang Carl fyldte tres.

Fra Birkerød til Ebeltoft

Foreningen Ny Musik i Birkerød kan søndag d. 10. maj fejre sit 10-års jubilæum. Det sker ved en koncert i Toftevangsskolens festsal kl. 16 med værker af Ivar Frounberg og Axel Borup-Jørgensen samt tre uropførelser af henholdsvis Per Nørgård, Niels Rosing-Schow og Hans Henrik Nordstrøm. Ved koncerten medvirker Athelas Ensemblet og de tre kontrabassolister Mette Hanskov, Katrine Øigaard og Constantin Rusu, og endvidere Ulrik Cold, sang og Morten Rossen, harmonika. Koncerten optages af Danmarks Radio.

Som optakt til jubilæet er der, som en gave fra Bistrup Menighedsråd, koncert i Bistrup Kirke d. 29. marts med Helen Jahren, obo, Sofia Claro, harpe, Lars Graugaard, fløjte og dirigenten Helge Lumholt. Der opføres bl.a. musik af Lars Graugaard.

Og 23. marts har foreningen Ny Musik i Birkerød besøg af Bent Lorentzen, der på Birkerød Bibliotek vil fortælle om sit virke som komponist og arrangør af Ebeltoft Festival.

Ebeltoft Festival 1992 finder sted i dagene 29. juli-1. august. Her vil det bl.a. være Århus Sinfonietta og Royal Danish Brass, der spiller ny musik. Endvidere vil el-cellisten Krieger stå for de mere jazz-prægede indslag.

Danmarks Radio

LIN-Ensemble og Poul Borum har lært kunsten at sammensætte ny kammermusik og moderne lyrik. Musikalsk poesi fra Webern til Stockhausen og Niels Rosing-Schow kan opleves 23. marts i Radiohuset. Det unge ATHELAS-Ensemble opfører 30. marts ny sin-fonietta-musik af Anders Nordentoft, Karl Aage Rasmussen, Ligeti og Ivar Frounberg, og 2. april får Svend Nielsen uropført et symfonisk DR-bestillingsværk, "Aria". Også fra Anders Nordentoft har DR bestilt et værk, der uropføres i Tivoli 22. maj.

Ugly Culture er en trio bestående af Christoph Closer, saxofon, Andreas Reisner, el-guitar, og Martin Ingenhütt, kontrabas. Med rødder i jazz, rock og kompositionsmu-sik søger gruppen at overskride grænser med deres musik, der har fået overskriften klassisk punk. Punk i DR Studie 2 18. maj.

SNG-musik

En af de tre nulevende SNG-kom-ponister man har hørt mest til i Vesten gennem de sidste år, er Alfred Schnittke. Bratsch-virtuosen Yuri Bashmet opfører sammen med Radiosymfoniorkestret Schnittkes Bratschkoncert 16. april, og 29. maj opfører Radiokoret, dirigeret af Stefan Parkman, kormusik af Scnittke.

En anden SNG-komponist, der har fået en del opmærksomhed i Vesten, er Sofia Gubaidulina. Hendes kammerkoncert "De Syv Sidste Ord" for accordéon, cello og strygere er på Sjællands Symfoniorkesters program umiddelbart efter påske.

Edison Denisov er den sidste komponist i det internationalt kendte SNG-trekløver; men i Danmark må Denisov nok siges at være noget underbelyst. Det bliver der nu rådet bod på ved Lerchenborg Musikdage, hvor Denisov portræt-teres sammen med vor egen Poul

Ruders. Dels medvirker Denisov og Ruders i Masterclass for unge komponister 20. - 23. juli, og dels spilles der musik af Denisov og Ruders samt unge SNG-komponister under Lerchenborg Workshop 24. -26. juli, hvor bl.a. Moskva Ensemble for ny musik medvirker.

Fyn og FUT

Klavermusik er den røde tråd i FUT's forårsprogram. Anders Brødsgaards "Joker", Svend Hvidtfelt Nielsens "Maya maya" og Butch Lacys "Rosalind Variations" er alle værker tilegnet pianisten Rosalind Bevan, som selv sidder ved klaveret 29. marts, hvor hun også opfører Ib Nørholms "Cyklus i én sats. Hommage à Nielsen" op. 120, samt Rovsing Olsens "Nocturnes" op. 21 og "Images" op.50.

2 klaverer og slagtøj lyder overskriften for koncerten d. 6. april med Bartoks "Sonate for 2 klaverer og slagtøj" og Crumbs "Makrokosmos III for 2 klaverer og slagtøj" på programmet. Og 10. maj spiller den amerikanske pianist David Bürge nyere og ny klavermusik spændende fra Schönberg over Stockhausen og Berio til Hamer, Miyoschi, Takemitsu og Albright.

FUT præsenterer på samme dag, 29. april, ikke mindre end to musikdramatiske værker fra dette århundrede med Aage Haugland som recitator og sanger og Poul Rosenbaum på klaver. Dels opføres Stravinskys "Historien om en soldat" og dels Mark Neikrugs "Through Roses". Studerende fra Det fynske Musikkonservatorium spiller dirigeret af Aksel Wellejus. Mere ny musik på Fyn kan man opleve med Odense Symfoniorkester 30. april og 1. maj, hvor Nørgårds Bratschkoncert "Remembering child" opføres med den japanske bratschist Nobuko Imai som solist. (Se også FUT-program, indhæftet på midteropslaget, red.).

Esbjerg Ensemble

I Esbjerg Kunstpavillon afholdes der fra 5.-9. maj komponistworkshop, og værker fra ugens workshop præsenteres af Esbjerg Ensemble på afslutningskoncerten 9.maj. Traditionen tro medvirker Esbjerg Ensemble også i år ved NUMUS-Festivalen, bl.a. med Birt-wistle og Webern på programmet. Men inden da kan man høre Esbjerg Ensemble på Tønder Museum 8. marts spille bl.a. Elliot Carters blæserkvintet og i Esbjerg Kunstpavillon 8. april med bl.a. Karl Aage Rasmussens strygekvartet "Solos and Shadows" på programmet.

Århus

Århus Symfoniorkester uropfører 12. marts Bent Lorentzens Trompetkoncert med Martin Schuster som solist. Bent Lorentzen introducerer selv koncerten i Musikhuset. Andre ny musikværker på Århus Symfoniorkesters program her i foråret er Xenakis' "Eridanos" 26. marts og Takemitsus "Orion" og "Pleiaderne for cello og orkester" 2. april.

El-guitar og elektronik er overskriften på AUT's koncert 22. marts, hvor Jesper Lutzhøft spiller musik af Gudmundsen-Holmgreen, Mogens Winkel Holm, Lars Hegaard (uropf.), Tristan Murail og Steve Reich. Ny Dansk Saxofonkvartet spiller et omfattende program af ny musik på AUT-koncerten 26. april, herunder uropførelser af Sven Erik Werner og Michael Nyvang. LIN Ensemblet + gæster afslutter AUTs forårssæson 17. maj med musik af Karsten Fundal, Anders Nordentoft, Poul Ruders og Niels Rosing-Schow.

Århus Sinfonietta har to koncerter på deres forårsprogram i Musikhuset. Ligetis yndlingsdiri-gent Elgar Howarth dirigerer koncerten 16. marts, hvor den unge svenske trompetist Håkan Hardenberger er solist i Stefan Wolpes "Piece for trumpet and seven instruments" og i uropførelsen af Ligetis "Misteries of The Macabre", arrangeret for solotrompet og ensemble af Elgar Howarth. Værkets tilblivelse er rimelig speciel; kort før en koncertopførelse af Ligetis opera "Le Grand Macabre" i 1987, blev koloratursopranen syg. Hun skulle synge rollen som chef for det hemmelige politi, og det var umuligt at finde en erstatning. Dirigenten Elgar Howarth fik den lyse idé at lade Hardenberger udføre det på samme tid højhysteriske og latterligt hemmelighedsfulde, virtuose parti. Ligeti blev meget glad for det nye stykke, der opstod ved denne tilfældighed. Udgaven for trompet og klaver er indspillet på plade med Hardenberger og landsmanden Roland Pöntinen.

Også Ligetis "Kammerkoncert" er på programmet, og desuden uropføres Per Nørgårds "Night symphonies, daybreaks". Søren K. Hansen dirigerer koncerten 13. april, hvor Kanon i 8 stemmer, BWV1072 "Trias Harmonica" af J. S. Bach/ Hans Abrahanisen uropføres. De øvrige komponister er Rasmussen, Stravinsky, Berio og Bartok.

Der bliver mulighed for at høre mere til Århus Sinfonietta på NU-MUS Festivalen, hvor Sinfoniettaen spiller både til åbningskoncerten onsdag d. 29. april og på afslutningsdagen søndag d. 3. maj.

NUMUS har i år to hovedtemaer. Til belysning af henholdsvis "det svære" og "det lette" i ny tonekunst har man som et hovedtema i programmet valgt at sammenstille de to meget forskellige klassikere Anton Webern og Erik Satie. Det andet hovedtema er engelsk musik med komponisten Harrison Birtwistle som hovednavn. Ud over en række komponister er England repræsenteret af bl.a. sopranen Jane Manning, dirigenterne Elgar Howarth og Anthony Pay samt pianisten Rolf Hind. Og en stor oplevelse på NUMUS i år bliver uden tvivl solo-koncerten med den fantastiske islandsk-østrigske fløjtespiller Manuella Wiesler. (Se også NUMUS-program, indhæftet på midteropslaget, red.).

Temaet "Musik og teknologi - i dag og i morgen" bliver taget op på NEMO-Festivalen 1992, den hidtil største festival for elektroakustisk musik afholdt i Norden. Festivalen er arrangeret af DIEM og løber af stabelen i Århus 29. juli - 2. august. Et overflødighedshorn af rene elektroniske koncerter, koncerter med soloinstrumenter og computer, diverse mindre ensembler, kor og orkestre, der inddrager elektronik og computere, introduktionskurser til computermusik og foredrag af Nordens førende komponister inden for computermusik. Et eksempel på nytænkning, når det gælder computerteknologi og musik, er computerprogrammer, som er i stand til at skabe samspil og modspil over for levende musikere, såkaldte "interaktive systemer", der bl.a. vil blive belyst på festivalen.

UNDR

Med den kommende NEMO-Festival og det aktuelle PEEP-projekts installationer in mente kan det være af interesse at nævne endnu et projekt, der omhandler kunst og teknologi.

UNDR, et af de ældste nordiske ord, betyder vidunder og at undre sig. Men UNDR er også titlen på en udstilling om kunst, videnskab og teknik, der i forbindelse med Dansk Ingeniørforenings 100 års jubilæum finder sted på Charlottenborg fra 2. maj til 17. juni. UNDR-udstillin-gen tager udgangspunkt i skiftet fra industrisamfund til informationssamfund.

Computerteknologiens muligheder for at bearbejde informationer har givet ny viden om f.eks. kaos-teorier og fr oktaler, og de nye verdensbilleder er blevet en udfordring for alle kunsterne. Udstillingen vil omfatte 17 installationer af 5 danske og 12 internationale kunstnere. Blandt navnene er kunstnere som Eric Andersen, Ingvar Cronhammar, Brian Eno, Dale Eldred, Fred Kolman og Morten Skriver.

UNDR arrangeres af Art Connection ved Peter S. Meyer og Anni W. Pedersen. Det er arrangørernes ønske, at denne udstilling i form af installationer, forbundet med den mest moderne teknologi, resulterer i en oplevelse af, at teknik ikke er forud for sin tid, men i sin tid.

Aalborg

NUT holder 27. marts koncert i samarbejde med Nordjysk Musikkonservatorium, hvor elever og lærere fra konservatoriet og AUC til Åbent Hus arrangement spiller ny musik. I maj måned får NUT besøg af SKRÆP på Nordjyllands Kunstmuseum. Morten Carlsen, Gert Sørensen m.fl. spiller værker af bl.a. Morten Carlsen og Martin Knakkergaard. Coro Misto synger ved endnu en NUT-koncert i maj i Frue Kirke nordjyske uropførelser samt ny kormusik.

Kammermusiksammenslutningen Pro Musica afholder en koncert med blæserkvintet på Nordjyllands Kunstmuseum 11. april. Programmet er Barbers "Summer Music", Jersilds "At spille i skoven" og Francaix's "Blæserkvintet".