Farverig altmuligkvinde - et signalement af Hanne Rømer

Af
| DMT Årgang 67 (1992-1993) nr. 04 - side 132-133

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

Annonce

Edition s

Annonce

Annoncér hos Seismograf

Hvad har Bartok, Poulenc, Carl Nielsen, Egberto Gismonti, Dino Sa-luzzi, Michael Brecker, Palle Mik-kelborg, Gil Evans, Erling Kroner og Lars Erik Larsson til fælles. Jo, de er alle komponisten og musikeren Hanne Rømers inspirationskilder. Men den største inspiration kom dog fra broderen Ole (Ole Rømer, jazztrommeslager, red.), hvis saxofon hun i sin tid lånte, og lærte sig at spille på, uden nogensinde at have set en kvinde håndtere sådan et instrument. Fra Ole kom også påvirkningen fra free-jazzen repræsenteret ved bl.a. John Tchicai og Orntte Coleman.

I dag bor Hanne Rømer i Sønderjylland, og har mange jern i ilden: Hun spiller saxofon i duo med Marietta Wandall og har sin egen kvartet i det sønderjyske. Hun dirigerer big-bandet Jomfru Fanny i Aabenraa, samt et børnebig-band midt ude i den sønderjyske marsk, underviser på Center for Rytmisk Musik og Bevægelse i Silkeborg samt på Det Jydske Musikkonservatorium i Århus. Hjemme i Aabenraa har hun fornylig startet sit eget musikforlag Amanda Music, hvor hun udgiver den del af sin musik, der er velegnet til pædagogisk brug.

Komponist, saxofonist, dirigent, musiklærer - funktionerne er mange, her samler interessen sig om komponisten Hanne Rømer.

Hanne er sammen med Ole og Lotte (Lotte Rømer, sanger, komponist og performer) opvokset i et hjem med klaver, hvor begge forældre var aktive musikudøvere og - pædagoger.

Ingen af de 3 børn valgte den klassiske musik, det var rocken og den moderne jazz, der blev deres generations musik og det blev guitaren og siden saxofonen, der tiltrak sig Hannes opmærksomhed, dengang i 60'erne og 70'erne.

I 1975 debuterede hun med kvinderock-bandet Hos Anna, hvor søsteren Lotte var med sammen med Irene Becker og Karen Mortensen. Hanne skrev en del musik til gruppen og skrev viser til tekster af Bjørn Juni, som udkom på plade i 1977, - også sammen med Lotte Rømer.

Kvindebigbandet Hexehyl, som hun dannede i 1978, blev for alvor en udfordring for hendes kompositoriske evner. De næste 3 år skrev Hanne Rømer 16 kompositioner og arrangementer til Hexehyls lidt specielle besætning, med overrepræsentation af fløjter, klarinetter og sax'er og en noget mindre messinggruppe. Der eksperimenteres med mange teknikker. Man kan spore påvirkninger fra de mere traditionelle bigband-arrangementer, over den humoristiske og pastische-agtige Carla Bley, den frit associerende og atonale Gil Evans til det dansante og farverige latin-bigband, og sågar østens mystik trylles frem i et enkelt nummer. Som det fremgår af diskografien, er meget lidt af Hexehyls musik indspillet.

Årene efter Hexehyl tilbragte Hanne Rømer med at dygtiggøre sig i komposition bl.a. på Dick Grove School of Music i Los Angeles, USA.

I 1985 vandt hun en pris for orkesterværket "Total Fear is a Sneaky Friend" ved Komponisternes Underholdningsmusik Pris 1985, (KUP 85). Derefter blev det til en række bestillingsopgaver fra Radiounderholdningsorkesteret bl.a. "Mr. Doubtful under the Tree", "Isabel", og "Saxofon-koncert i 3 satser".

I 1990 var Hanne Rømer blandt 5 udvalgte komponister, der skulle samarbejde med Bo Holten og Sønderjyllands Symfoniorkester i den årlige komponistworkshop. Ved denne lejlighed fik hun opført en komposition for strygere: "Kalejdo-scope".

»Jeg afprøver strygernes muligheder på samme måde, som man drejer et kalejdoskop. Det er de samme elementer, og det samme centrum, som til stadighed fornyer sig. Man kan gå baglæns og gentage et motiv eller fremad og videreudvikle. Akkorderne danner farverne, melodi og rytme giver mønstret«, fortæller Hanne Rømer i et avisinterview.

Fremtiden byder på mange spændende projekter for Hanne Rømer. Til foråret uropføres hendes korværk "Goodbye", (med tekst af Ib Michael) af Lille MUKO og et War Requiem for kor, rytmegruppe og symfoniorkester er på vej, sammen med en ny musical med tekst af Tørk Hauxhausen.

Men drømmeprojektet over alle drømmeprojekter er at få lov til at lave musikken til Bille Augustfilmen "Åndernes Hus", ikke for laurbærrene, udelukkende fordi hun er grebet af bogen. »Om jeg så skulle skrive musikken i en andens navn, ville jeg gerne«, siger Hanne.

Hanne Rømer værkliste

Orkestermusik

Klaverkoncerl/Piano-feature i 3 satser, 1981-84 (15'), for klaver, orkester

Saxofon-koncert i 3 satser, 1983-85, for tenor saxofon, orkester

Mr. Doubtfu U under the Tree, 1984 (5'20), for symfoniorkester

Total Fear is a Sneaky Friend!, 1985, for symfoniorkester

Jubilæumssuite i 3 satser, 1986 (10'), for blæserorkester

Isabel, 1988 (6'30), for symfoniorkester

Kalejdoscope I og II, 1990 (91), for strygeorkester

Big Band

Postponed for Tomorrow, 1976

Luk op for mor(d), 1978

Nilles vals, 1979

Fodjord, 1979

PPP 1979

Funky Circus Startime, 1982

Long Time No Sign, 1982

Quero Abailar, 1983

Come and Catch Me if You Can, 1988 (9')

Fragments of a Hidden Treasure, 1989 (12')

Vokalmusik

Trappefald,1991 (Musical)

Devil Reckless Sunshine, 1986 (16'), for blandet kor, blæsere, slagtøj

Afgrund, 1991, for blandet kor, orkester

Mindre grupper:

Commentaries, for fløjtekvartet

Soloinstrument

Aquarian Age, 1986, for fløjte Musik til videoen "Bevar os vel", 1992

Diskografi:

Hos Anna: Hos Anna, Charlatan CGN177

Hos Anna: Anna med de røde sløjfer, CBS 82662, 1978

Hos Anna: ÅH!, Better Day Records BDLP 702, 1979

Hos Anna: Hos Arma Live, Better Day Records 1980

Lotte og Hanne Rømer: Solskin (viseplade), Abra Cadabra Records, ABC 2007, 1977

Min Søsters Stemme, Hexehyl Bigband Hanne Rømer/Marietta Wandall: Akijava Music Mekka CD 1012-2

Årgang 67/1992-1993, nr. 04