Mekanisk musik

Af
| DMT Årgang 8 (1933) nr. 10 - side 246-247

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

  • Annonce

    Spor Festival
  • Annonce

    Man skal høre meget

MEKANISK MUSIK
VED JØRGEN RALZER
Regal:
Cl.: Columbia (Skandinavisk Grammofon A/8'~'
HMV.: His Masters Voice i

Pol.: Polydor og Polyphon (Nordisk Polyphon A/S)
Br.: Brunswick

// Marais: Præludiu17i og sarabande. - Ives: Gilli Floiver og La cloche. - Anonum: Sarabande. (Cl. DB 1187, 3,50 kr.).

Alle disse exempler på musik fra det 17. århundrede findes på ovennævnte lille Columbia. plade, der således er et vaerdifuldt supplement til enhver historisk pladesamling, ikke alene ved dens art, men også ved udførelsen. De to

kompositioner af Marais er udført af .Mabel og Arnold Dolmetsch på viola da gamba og cembalo, (le øvrige komposl~ tioner er spillet af Nathalie Dolmetsch på en lyra uden akkompagnement. Det klinger ganske herligt!

// Bach: 4. Brandenburgske koncert i g-dur. (Pol. 27307-09 å 5,00 kr.).

Vi kan i det store og hele henvise til vor anmeldelse af den 2. brandenburgske koncert i oktober-nummeret, thi udførelsen, også her under ledelse af Alois Melichar, er af ganske samme fornemme kvalitet. Det er uforståeligt, hvorfor de udmærkede solister skal gemme sig bag anonymitetens tågeslør. Skulde man gøre en indvending, kunde man unægtelig ønske, at den ledige 6. pladeside var blevet besat med en noget værdigere repræsentant, for »gammel stil« end allegroen af Regers ol). 123: »Konzert. irn alten Stil«.

11 Mozart: Koncert no. 7 for violin og orkester, d-dur. (Kåchel 271 a.) (HMVDB. 1735-38.)

Denne Mozarts 7. violinkoncert (eller hvis es-dur koncerten er uægte, da den 6.) er først blevet bekendt i nyere tid, idet den blev udgivet af Kopfermann i 1908. Herhjemme har vi i~ den sidste tid hørt den nogle gange i koncertsalen, og noget egentlig nyt føjer denne optagelse ikke til. Ydersatsernes tempi er en smule for stramme, rondoen virker især noget hektisk. Midtersatsen er derimod skøn. Yehudi Menuhins tone er smuk og ofte fuldendt mozartsk i cantilenen. Enescos kadencer er lidet mozartske og (ler er for mange af dem. 8. pladeside besættes af adagioen af Bachs 2. solosonate.

/1 Sehubert: 11-nioll s-Umfoni. (Pol. 66784-86 å 6,50 kr.).

En troværdig og solid gengivelse med en smuk klang, hvis vidde ikke helt slår til i fortet. Julius Prilwer er dejlig ukrukket og Berliner philharmonikerne gode.

11 Brahms: Klaverkvartet i g-moll, op. 25. (HNIV. DB. 1813=16 å 6,50 kr.).

G-moll kvartetten er vel et af Brahms lettest tilgængelige værker, letflydende og fornøjelig med sin »ungarske« finale. Optagelsen er fremragende, spillet af tre af Pro-arte kvartettens medlemmer og Arthur Rubinstein.

/1 Ravel: Daphnis et Chloé. (HNIV. D. 1826-27.)

Balletten »Daplinis og Chloé« er komponeret i 1910 til Diaghilew, der opførte den første gang i 1912 på Theåtre Chåtelet i Paris. De her gengivne stykker svarer til ballettens 2-billede og bærer titlerne: »Dagens frembrud« - »Pantomime« - »Dans«. Den er et af de betydeligste værker i Ravels produktion fra denne periode, strålende oll farverig, og i finalen udfolder der sig et rytmisk liv, der på dette tidspunkt må siges at være enestående. Gengivelsen ved Boston symfonikerne under Koussevltzky er god, teknikken meget vellykket.