Grammofon

Af
| DMT Årgang 34 (1959) nr. 05 - side 155-156

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

  • Annonce

    Concerto Copenhagen

• GRAMMOFON Månedens repertoire Førklassisk Ambrosiansk liturgi/Polifonica Ambrosiana (DL 343, 1-3) Händel: Concerto grosso C/Coll. Mus. Helveticum (EPA 17515) Las s u s: Matthäuspass./dir. Grischkat (PL 400) Marcello: Obokoncert/Coll. Mus. Helveticum (EPA 17519) Nardini: Violinkoncert/Coll. Mus. Helveticum (EPA 17518) Obers cbwabî sehe Barokorglen/Nowakowski (UV 216/17) Palestrina: MarcelIusmesse/St.Hedwigkatedralens kor (WDLP631) Vivaldi: 4 fagotkoncerter/Bianchi (PL 10740) — : Diverse koncerter/I Musici (A 00462) Symfonier, koncerter, orkestermusik Bartok: Suite nr. 2/Dorati (MRL 2502) Beethoven: Klaverkoncerter nr. 4 og 5/Gilels (33 FCX 673) - : 1. og 2. symfoni/Keilberth (LT 6630) - : 4. symfoni/van Otterloo (ER 663008) Brahms: 1. symfoni/Kubelik (MRL 2563) - : 2. klaverkoncert/Askenase (33CX 1637) Btuch: Violinkoncert/Mendelssohn: Violinkoncert/ Menuhin (ALP 1669) Br uckner: 7. symfoni/Rosbaud (PL 10750) Cimarosa: Obokoncert/Pierlot (LD 2-401) Dvorak: Cellokoncert/Mainardi (LPM 18236) - : Cellokoncert/Hoelscher (LT 6629) Ginastera: Variationes conc./Dorati (MG 50047) Grieg: Klaverkoncert/Liszt: Klaver ko ncert/Cziffra (ALP 1678) Haydn: 45. og 82. symfoni/Reinhardt (PL 10340) - : 88. og 104. symfoni/Szell (CL 699504) Holst: Suiter 1-2/Fennell (MRL 2001) Kodaly: Harry Janos-suite/Dorati (MG 50132) Mahler: Das Lied von der Erde/Rosbaud (PL 10910) Mozart: Klaverkoncert C, KV 4l5/Sellier (LD 2-350) - : Klaverkoncert B, KV 595/Schumann: Klaverkoncert/Serkin (CL 699000) - : Fløjtekoncerter l og 2/Shaeifer (ALP 1676) - : 40. og 41. symfoni/Szell (CL 699501) Nielsen: Lille suite/Grieg: Lyrisk suite/Winograd (KDO 2011) Prokofiejf: Violinkoncerter nr. l og 2/Stern (CL 699014) Respighi: Feste Romane/Dorati (MG 50046) R. Strauss: Orkesterværker/Rodzinski (ALP 1605) Stravinskij: Sacre/Markevitj (FALP 30036) Tjajkofskij: 6. symfoni/Karajan (33CX 1377) - : Nøddeknækker-suite/Beecham (S 06649 R) Opera Donizetti, Thomas, Bellini: Vanvidsarier/Callas (33CX 1645) Puccini: Boheme-arier/Sayao (AE 409088) Verdi : Af Dow Carlos/Gobbi, Christoff, Stella, dir.

Santini (ALP 1700) Kammermusik Bartok: Sonate f. 2 kiv. og slagtøj /Fransk ensemble (TW 30209) Beethoven: Trio op 97/Oistrakh/Knushevitzky/ Oborin (33CX 1643) - : Trio op. 97/Gilels/Kogan/Rostropovitj (BLE 14110) Bloch: Strygekvartet nr. l/Roth4tet (MRL 2536) Haydn: Str4tet op. ^^ i Dvorak: Str4tet Es/Janacek4tet Mozart: Str4tetter KV KV 428 og 464/Ungarske kvartet (33CX 1599) - : Violinsonater KV 204, 296 og 301/Milstein (P 8452) Schubert: Trio Es op. 100/Busch-trioen (COLH43) Klavermusik Bach: Das wohltemp. Klavier/Riefling (MCLP 85013/85015) Beethoven: Sonater op. 2 nr. 2 og 3/Gieseking (33CX 1537) - : Bagateller/Banhalmi (PL 10680) Chopin: af Præl. op. 28/Schiøler (7 EGK 1090) Liszt: Sonate h/Schumann: Klaverstk./Horowitz (COLH 72) Schumann: af Fantas i stykker op. 12/Schiøler (7 EGK 1009) Vokalværker og sange Beethoven: Messe C/Vyvyan, Sinclair, Lewis, Nowakowski, dir. Beecham (ALP 1674) Dh. danske sange/Aksel Schiøtz (7 ERK 1011-13) MOZART: Symjonier nr. 32, 35 og 36. - Fonaklubben.

Optagelsen af disse tre klassiske mesterværker må siges at være vellykket. Ingen nævneværdig overfladestøj, ingen ujævnheder i mikrofonteknisk henseende, og selve fremførelsen med Wiens Promusica Symfoniorkester under Jonel Perleas ledelse er i alle enkeltheder befæstet på traditionen for sådanne værkers opførelsespraksis. B. L.

MOZART: Kvartetter A-dur, KV 464 og C-aur, KV 465. - Fona-klubben.

Man lytter med glæde til disse indspilninger, der udmærker sig både hvad det tekniske og hvad det ensemblemæssige angår. Balancen enhederne imellem er fin, og sammenspillet er afstemt efter de fineste kammermusikalske principper. Især »Dissonans«-kvartetten er der gjort en hel del ud af, og udtrykket er da også rigt på karakterfulde nuancer og en levende formudbygning. B. L.

BACH: Weinachts-oraiorJum, Choeur de Saint-Guillaume de Strasbourg et orchestra de municipal de Strasbourg, FRITZ MÜNCH, Lumen.

En på mange måder vellykket optagelse, hvis eneste svaghed er en lidt for voluminøs korklang. Ellers er der ro over såvel den tekniske som den kunstneriske side af forløbet, og Munch's instruktive og stilistiske anvisninger påkalder sig på ingen måde opmærksomhed. Det er musikken, man lytter til.

B. L.

CORELLI: Concerto grosso, MANFREDINI: Concerto grosso pour la Nuit de Nativité, VALENTINI: Pastor ale de Noel. Orchestre de la chambre de la Sarre, Karl RISTENPART, Lumen.

Optagelserne udmærker sig ved en besjælet udførelse af musikken, samt ved en fin løsning af problemet omkring vekselvirkningen mellem tutti og continuo-spillet. Den barokke koncertforms terrassedynamik er i praksis andet og mere end at spille forte og piano, og Ristenparts løsning er med sine hensyn til proportionernes styrke og størrelse yderst smagfuld. Diskantstrygerne kan blive lidt skarpe i højden, men om klanglige uregelmæssigheder kan man ikke tale. Man lytter Í det hele taget interesseret til musikken, hvilket i sig selv er god tale for optagelsernes tekniske resultat. B. L.