Ausida Musik
AUSIDA MUSIK
LEWKOVITCH
Efter henstilling fra den apostolske delegat i Norden er komponisten Bernhard Lewkovitch gået over til radervand i stedet for gummi.
WH-nyt
Beethovens Sjette klaverkoncert kan snart ventes i trykken i Gothersgade. Man regner med at have den klar, når de første fem er udsolgt.
STÆVNE
Dansk Knirkesangs årlige stævne vil i år finde sted i Bønnerup.
Kontorchef Arthur Andersson
og hustru pianistinden Ellen Anderssons
legat til uddannelse af musikstuderende i klaverspil
Af dette legat uddeles nogle portioner, fortrinsvis til mandlige og kvindelige klaver-studerendes uddannelse, navnlig til studieophold i udlandet. - Legatet kan dog også søges af dirigenter, komponister eller studerende på andre instrumenter.
Ansøgningen skal ske på skemaer, der udleveres hos højesteretssagfører Franz Bü-low, Bredgade 3, København, og skal tilbageleveres denne senest den 15. maj 1969.
København, den 3. marts 1969.
BESTYRELSEN
ANMELDELSE
Var i aftes i Nikolaj Kirkesal. Den stod på debut for den nystartede gruppe, - Consortium Múza eu m, som det hed på plakaten, venner! Lidt pretentiøst måske, men la' gå. Hvad værre var, det var osse kedeligt. De er hver for sig brandsikre, de folk: Svend Wester-gaard (pommer), Ebbe Knudsen (spinat), Jørgen Jer-sild (positiv), Asger Lund Christiansen (fidel), Poul Birkelund (fløjte), Anker Blyme (Regard), Erik Sønderholm (fistel). Men ærlig talt, hva' ska' vi med det?
Det er så pænt og nydeligt og hva' ved jeg, alle disse etablerede småstykker af Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez, György Ligeti, Mauricio Kagel, Penderecki og hva' de nu hedder. Men - ja, undskyld mig kære consortium, at jeg siger det ligeud, l lever i 1969! Synes l selv jeres koncert var vedkommende? I sad dér med jeres lange hår, rullekraver og upud-sede sko. Det ka' godt være den gi'r en halv Son-ningspris i ny og næ. Men det er li'som ikke sagen idag, altså.
Hør nu her, venner, det er noget med Palæets Store sal, kjole og hvidt (store ordener), laksko (ja!). Hvad I ska' spille? Ja, jeg skal jo ikke blande mig, men der er nok at tå' af. Hvad med Svend Simon Schultz' »Yngve han Trede så karsk en Bælg«, »Zu jeder Zeit« von Thybo, eller Svend Westergaards »Ved ebbe«. Prøv selv at gå videre. Ja, prøv kort sagt at få det til at fungere! Det er så enkelt. Der sidder blandt jer folk der tindrer af talent (hovsa). Men det gør der. Hvornår spiller l forresten Jersilds »Harpen, det svære instrument«?!
Mikkel Wibe Hastrup