Tidsskrift - revy

Af
| DMT Årgang 51 (1976-1977) nr. 01 - side 36-38

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

Tidsskrift - revy

ved Nanna Schiødt

Neue Musikzeitung 1976/1 Detlef Gojowy Der deutsche Komponist bleibt unsichtbar. Enquete-Bericht zur auswärtigen Kulturpolitik - Mehr Funktionen für Musikrat? / Man kann die Kultur auch kaputt-sparen. Auszüge aus einer Rede Helmut Schmidts bei der Paul-Klinger-Preisverteilung.

Neue Musikzeitung 1976/2 Norbert Linke Schulmusikerziehung - eine Verlustrechnung. Reflexionen zum Thema der Bundesschulmusikwoche 1976. Musikrevy 1976/1 Gerd Reimers Chopin i hans eget land (om den nuværende dyrkning af Chopin og hans musik). / Stefan Kisielewski Ignacy Jan Paderewski. / Lennart Reimers Ny musik i Polen. / Ove Nordwall Om Witold Lutoslawski. l Wlodzimierz Kaminski Gam-la instrument i Polen. / Jan Steszewski Polsk folkmusik. / Jerzy Gabrys Konsertlivet i Polen. 1976/2 Ulla-Britt Edberg Tonsättare världen over forenen Eder (om komponisters indtægter). / Lennart Hedwall Wilhelm Peterson-Berger, ett försök till presentation. / Bertil Hagman Den unga svenska sångar-generationen.

Musik und Kirche 1976/1 Renate Steiger »O schöne Zeit! O Abendstunde«. Affekt und Symbol in J.S. Bachs Matthäuspassion. / Klaus Röhring Neue Musik in der Kirche: Theologische Aspekte. Musik und Kirche 1976/marts-april Reinhold Birk Die Bedeutung der »Vier Duette« in Bachs »Klavierübung III«. / Herbert Gadsch Kirchenmusik zwischen Experiment, sacro-Pop und Nostalgie. Musica 1976/1 Andreas Holschneider Bach-Rezeption und Bach-Interpretation im 20 Jahrhundert. Opera 1976/marts Harold Rosenthal La Scala after 25 years. / Michael Scott Rossini in England. 1976/april Walter Legge Elisabeth Schwarzkopf. / Kenneth Loveland Welsh national opera after thirty years.

Notes 1975/2 Music publishing today - a symposium. (Artikler om emnet under alle synsvinkler af John Owen Ward, Joseph Boonin, Gary J.N. Aamodt, Claire Brook og Géraldine Ostrove), l Stanley Sadie Tehe new Grove (6th edition of Grove's Dictionary of music and musicians).

Notes 1976/3 Lester S. Levy Recollections of a sheet music collector. / P. William Filby Music in the Maryland historical society.

Rivista musicale italiana 1976/1 Gino Stefani II mito délia »Musica sacra«: Origini e ideologia. / Francesco Bussi Storia, tradizione e arte nel »Requiem« di Cavalli

( 1602-1676). / Enrico Fubini Per una storiografia socio-logica della musica.

1975/4 Franco Puldni Le opère teatrali inédite de Leoš Janácek. / Paolo Fragapane Lettere di Luigi Dallapic-cola (1904-1975) a un amico.

Melos-NZ 1976/2 Egon Vos s Sinfonien als Bekenntnisse zur Humanität. Zur Sinfonik Karl Amadeus Hartmanns (om Hartmanns 8 symfonier komponeret 1936-62). / Vínko Globokar Der kreative Interpret. / Volker Scherliess Briefe Alban Bergs aus der Entstehungszeit der »Lulu«.

1976/3 Carl Dahinaus Nach dem Ende der Geistesgesc-jichte. / Carl Dahinaus Quantz under der »verma-nierierte Mannheimer goût«. / Hans Christian von Da-delsen Über die musikalischen Konturen der Entfernung. Entfernung als räumliche, historische und ästhetische Perspektive in Ligetis »Lontano«. / Claus Raab Fantasia quasi una Sonata. Zu Schönbergs »Phantasy for violin with piano accompaniment« Op. 47. / Erhard Karkoschka Über Boguslaw Schärfer und einige Kriterien musikalischer Qualität.

Music & Letters 1976/1 Anne Trenkamp The concept of »aléa« in Boulez's »Constellation-miroir. / Katherine Thomson Mozart and freemasonry. Die Musikforschung 1975/4 Gerd Sannemüller Die Sonate für Violine und Violoncello von Maurice Ravel, 1920 (om et vendepunkt i hans række af kompositioner). / Norbert J ers »Feuervogel«, Bearbeitung aus anderer Sicht: Strawinskys »Canon on a Russion populär tune«. / Winfried Kirsch Prolegomena zu einer Geschichte des Operneinakters im 20. Jahrhundert. 1976/1 Anna Amalie Abert Dank an Friedrich Blume (l893-1975). / Martin Just Harmonischer Rhythmus (»Harmonie Rhythm«: the connection of harmony and rhythm). / Josef-Horst Lederer Zu Hindemiths Idee einer Rhythmen- und Formenlehre (Fra hans »Unterweisung im Tonsatz«). / Christian Ahrens Volksmusik der Gegenwart als Erkenntnisquelle für die Musik der Antike. / Georg Brenninger Der Straubinger Orgelbauer Christoph Egedacher.

Journal of the American musicological society 1975/3 Thomas H. Connolly Teh Graduale of S. Cecilia in Trastevere and the Old Roman tradition. / Austin Cas-well Mme Cinti-Damorean and the embellishment of Italian opera in Paris 1820-1845 (problemerne omkring melodi-improvisationer i det 19. århundrede). / F. Sumner Haydn and Kirnberger: A documentary report. The world of music 1976/1 William Hutchinson Psychology and World music (. . . is the psychology of music, as we know it today, fully applicable to the study of any and all musical traditions?). / Robert Kauf/man The psychology of music making in an African society: The Shona.

The musical quarterly 1976/1 Brian W. Pritchard Mendelssohn's chorale cantatas: An appraisal. I Douglas A. Lee Some embellished versions of sonatas by Franz Benda (violinsonater).

Revue de musicologie 1975/2 G. Thibault Marc Pincher-le (1888-1974) (Nekrolog og bibliografi). / Olivier Alain Un supplément inédit aux variations Goldberg de J.S. Bach (14 hidtil ukendte kanon'er i Bachs autograf, fundet i 1974). / Jean-Michel Nectoux Ravel/Fauré et les débuts de la Société musicale indépendante. Nutida Musik 1975/76 no. 3 Svensk musikvår 1976. (Portræt af 42 komponister. Korte biografier -f- komponisternes egne beskrivelser af de værker, der er blevet opført i løbet af foråret 1976. / Hans G efor s Hurdana kompositörer vill vi ha? / Per Nørgaard Virkeligheds-forskning (om hans kompositionsmetode). Jazzforschung 1971/72, 3-4. Ernest Borneman Black light and white shadow. After Black Power, what? (. . . can the white student of Afro-American music still continue his work if the black community rejects him?). / Wolfgang Suppan Der Beitrag der Europäischen Musikethnologie zur Jazzforschung. / Ilse Storb Hat der Jazz den richtigen Stellenwert in der Musikerziehung?. / Otto Kolleritsch Neue Musik und Improvisation. / Roman Kowal New Jazz and some problems of its notation. /Janoš Gonda Problems of tonality and function in modern jazz improvisation. / Franz Kersc-hbaumer Zum Personalstil von Miles Davis. Jazzforschung 1973/5 Ekkehard Jost Zum Problem des politischen Engagements im Jazz. / Helmut Günther Tap dance - Grundtechniken, Herkunft, Geschichte. / Carl Gregor Herzog zu Mecklenburg Progress report of th'e bibliographical section of The international Society of Jazz Research.

Jazzforschung 1974/75, 6-7 William R. Ferris Black prose narrative from the Mississippi delta. / Milton Lee Stewart Structural development in the jazz improvisa-tional technique of Clifford Brown. Schweizerische Musikzeitung 1976/2 Nuria Nono-Scho-enberg Mon père Schoenberg. / Giselher Schubert Über ein partielles Formproblem neuerer Musik. / Erich Doflein Aus meinem musikpädagogischen Tagebuch II (om læreren skal afbryde eleven under spillet).

Schweizerische Musikzeitung 1976/3 Samuel Band-Bovy Rameau, Voltaire et Rousseau. / Erich Doflein Über einige Besonderheiten des Instrumentalunterrichts mit Kindern und Jugendlichen. / Gerhard Steinberger Das Phänomen Musikalität und Fragen der Musiksoziologie im Lichte der jüngsten sowjetischen Musikforschung. / Erwin R. Jacobi Albert Schweitzer musicien - son rayonnement sur notre temps.

Beiträge zur Musikwissenschaft 1974/4 Hanns-Werner Heister Musikalische Reaktion und politisches Engagement. Über drei Werke A: Schönbergs (Friede auf Erden ( 1907), Ode an Napoleon Buonaparte (1942), Ein Überlebender aus Warschau (1947)). l Frank Schneider Arnold Schönberg. Versuch einer musikgeschichtlichen Positionsbestimmung.

Acta musicologica 1976/1 Simha Arom Situation de la musique dans quelques pays d'Afrique centrale et occidentale. / Mohammed Taghi Massoudieh Die Musikforschung in Iran. Eine bibliographische Übersicht. / Serge Gut La notion de consonance chez les théoriciens du moyen âge. Howard E. Smither The baroque oratorio. A report on research since 1945. / Wolfgang Wiîzenmann Die italienische Kirchenmusik des Barocks. Ein Bericht über die Literatur aus den Jahren 1945-1974. Teil I: Der Frühbarock. ISCM i Bonn

ISCM verdensmusikfesten i Bonn 1977 finder sted i tiden 14 .-21. maj

Juryens præsident er Dieter Schnebel, øvrige medlemmer er Luc Ferrari, Italo Gomez, Marek Kopelent, André Laporter, Wolfgang Rihm og Christian Wolff.

A. KATEGORIER

1. Værker for instrumenter/stemmer

Fra solo til stort orkester (max. 4 perc., stort orgel) eller stort kor (op til 48 stemmer), med mulighed for anvendelse af film, lysbilleder, video, lys, tape og live-electronics.

2. Andre ensembler

Musikalsk-sceniske eller audiovisuelle værker, multimedia eller live-electronic kompositioner eller lign.

B. PROJEKT GRUPPER

Et antal komponister vil blive inviteret til at udarbejde projekter i Bonn i perioden 1.3-30.4. 1977.

L Musik for børn (7-12 år)

F. eks. legegrupper, instrumentmager}, udfærdigelse af

rum med lydobjekter etc.

2. Akustisk eller audio-visuelt miljø, musikalsk-scenisk aktivitet

Denne gruppe kan omfatte brug af elektro-akustisk og video-udstyr, lysprojektioner og lignende teater faciliteter.

Udøvende, udstyr og materiale vil blive stillet til rådighed.

3. Musik for amatører

Komponisterne udarbejder deres værker i forbindelse med Musikschule Bonn og andre skoler. Amatørensembler står til rådighed.

Det nødvendige materiale (partiturer, koncepter, planer, skitser) og lydbånd (kun hvor disse er en del af kompositionen) indsendes til følgende adresser:

Kategori A indsendes til ISCM's nationale sektion DUT, Niels Brocksgade l, 1574 Kbh. V senest 1. september 1976.

Kategori B (projektgrupperne) indsendes inden 1. oktober 1976 direkte til:

Gesellschaft für Neue Musik c/o Kulturamt der Stadt Bonn z. Hd. Herrn Nagel - Weltmusiktage 1977 -Kurfürstenstrasse 2-3 D-5300 Bonn-Bad Godesberg Deutschland

Om Schönberg

Arnold Schönberg Arkivet i Los Angeles har bedt Dmt meddele følgende:

The Arnold Schoenberg Institute would be pleased to receive information about related materials in library, archival, or private collections. Kindly communicate with Clara Steuermann, Archivist, California State University, 5151 State University Drive, Los Angeles, California 90032, USA.

Årgang 51/1976-1977, nr. 01