Gustav Mahler
»Det handler om at finde sprækkerne«
Må man rive andres værker i stykker? Hvor mange ejere kan et værk egentlig have? Den islandske komponist Daniel Bjarnason og cellisten Jakob Kullberg mødtes i et studie i Vanløse for at give gamle sange en frisk makeover.
»Jeg skal bare lige ind og høre en halv sang«
Er Spot i Aarhus en af de vigtigste festivaler for ny musik i Danmark? Hvad sker der egentlig, når upcoming kunstnere og branchefolk mødes i en mørk hule og lover hinanden guld og grønne skove?
Desværre vil den 800 år gamle ‘Stabat Mater’-hymne altid være relevant
Hvorfor er »Stabat Mater« – den groteske historie om sønnen, der henrettes foran øjnene af sin mor – altid akkompagneret af den smukkeste, mest romantiske musik? Fordi tragedier kamufleret med skønhed og metafysiske mysterier, det blide og det brutale nok altid vil eksistere sammen og give os ro til at sørge. Vi har mødt Bent Sørensen og den amerikanskfødte komponist Tyler Futrell på Oslo Internationale Kirkemusikfestival, hvor de begge fik opført deres nye værker.
Farvel til naturen som beskytter
Naturen ser ud til at have vendt sig imod os, og det afspejler sig i den nordiske samtidsmusik i form af klingende forfald, apokalypse og trods.
Triumfen, ingen opdagede
Det endte med at gå helt galt for forestillingen »Looking for Courage«. Men hvad ingen har opdaget, er, at det jo netop måtte gå galt.
Horisontal collage
Horisontal collage er en kompositionsteknik, hvor det musikalske forløb består af flere lag, der optræder samtidigt, men tilsyneladende uafhængigt af hinanden. Ofte vil der være en musikalsk forgrund, som følges af en eller flere musikalske baggrunde bestående af væsensforskellige lydbilleder eller klange – lige fra reallyde, fjernorkestre eller musikalske forløb i andre tonearter eller tempi.