Erik Satie
Charmerende rundgang i musikkens skæve afdeling
Med »Hvad rager det os om I lytter?« har Mikkel Thrane Lassen skrevet en bog, som trods skønhedsfejl er god reklame for den musikalske avantgardes chokerende og dybt inspirerende vej op gennem 1900-tallet.
Allez! Allez! Lyden af store fantasier i Frankrig
Tour de France findes ikke uden sin lyd. Lyden findes heller ikke uden løbet. Derfor er begge dele besjælet af hinanden.
»Jeg skal bare lige ind og høre en halv sang«
Er Spot i Aarhus en af de vigtigste festivaler for ny musik i Danmark? Hvad sker der egentlig, når upcoming kunstnere og branchefolk mødes i en mørk hule og lover hinanden guld og grønne skove?
Hænderne fortsætter bare af sig selv
For to uger siden kastede den tyske pianist Igor Levit sig over et maratonværk, der fundamentalt ændrede vilkårene for ham selv og lytteren.
Tre eksperimenter mod den gængse musik
Tobias Linnemanne Ewé anmelder tre udgivelser fra samtidige danske lydkunstnere: Gry Bagøien, Lars Lundehave Hansen og Jonas Olesen & Rune Søchting.
Musik som aktionskunst
De talrige brud med de etablerede og på forhånd givne normer, som den tidlige modernisme omkring år 1900 foretog – eller forsøgte på – gav sig også udtryk musikalsk. Uden at ville revolutionere noget, var især Erik Saties værker ofte værker, som ikke kun var musikalske realiseringer, men i sig selv en slags statements eller – sagt med et langt nyere ord – happenings, det vil sige hvor musikken i lige så høj grad er et aktionspræget statement som det er klingende musik.