Tidsskrifter

Af
| DMT Årgang 65 (1990-1991) nr. 04 - side 142-142

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

  • Annonce

    Man skal høre meget

Ascolta nr. 2, oktober 1990

I anledning af en biennale, Rundbordssamtale om den nye musikdramatiks vilkår (deltagere: Sven Erik Werner, Niels Rosing-Schow og Niels Pihl) Niels Pihl, Don Juan vender hjem fra krigen (om Erik Højsgaards kammeropera)

Ascolta nr. 3, november 1990

150 danske operaer og meget mere (omtale af Inger Sørensens nye operaleksikon) (Operakalender for 1990 og 1991)

Beiträge zur Musikwissenschaft, 3/1990

(Særnummer om musikalsk analyse)

Beiträge zur Musikwissenschaft, 3/1990

Anke Teichmann,ÄZara£-Far6e-Ausdruck. Zumsynästhetischen Prinzip bei Kandinsky und Arnold Schönberg.

Janoš Maróthy, Marxismus und/oder Revolution vom

Gesichtspunkt der Musikwissenschaft.

Eberhard Lippold, Zur marxistischen Methode in der Musikwissenschaft.

Finnish Music Quarterly, 2/1990

Anne Sivuoja, Rautavaara's Vincent (i anledning af opførelsen af operaen).

George Crumb, Sound is a Beatiful Thing (fortsættelse af serien af artikler skrevet af ""kendte internationale komponister"").

Musica 5, septjtøkt. 1990

Wilfried Gruhn, Schubert spielen. Berios sinfonische Ergänzungen zu Schuberts Sinfonie-Fragment D 936A. (Kongres- og festspil-beretninger).

Musical Times, oktober 1990

Charles Bodman Rae, Lutoslawskts late violin works. David Wright, John Woolrich: expanding continuities (omtale af Woolrich's orkesterværk, ""The Ghost in the Machine"", førsteopført i London i oktober.

Musik und Gesellschaft 8-9/1990

Helmuth Lachenmann, Musik hat ihre Unschuld verloren, (fortsættelse fra forrige nummer vedr temaet 'Musikgeschichte: gedoppelt - geteilt?"") Paul-Heinz Dittrich, Neuentdeckung der Form. Fragmente kompositorischer Programmusik. Gerhard Müller, Kulturelle Brücke zwischen Ost und West (Beretning fra Dresdner musikfestspillene 1990 med soyjettisk musik som hovedtema). (Anmeldelse af John Cage, ""Europera 3 & 4"")

Musik und Gesellschaft 10/1990

Gedanken zur Zeit (musikpolitiske overvejelser af Helmut Hanke og Georg Knepler).-

Claus-Henning Bachmann, Rückzug des Provinzialismus. Die Jahre 1945 bis 1950.

Ulrich Dibelius, Das serielle Jahrzehnt. Die fünfziger Jahre.

Klaus Ebbeke, Öffnung oder Gegenentwurf zur ""Realität""? Die sechziger Jahre.

Reinhard Oehlschlägel, Politisierung und Neo-Tendenzen. Die siebziger Jahre.

Musik und Gesellschaft 11/1990

Jakob Ullmann, Von wende zu Wende - verspätete N achrichten aus einem fernen Land (statusopgørelse over ten-denser DDR-musikken i de sidste 10-15 år) Sigrid Neef, Verdrängung, Sublimierung und Projektionen. Zu Opern und Operngeschichtsschreibung der DDR. Susanne Binas, ""Ohne Vorwarnung"". Musikproduktionen am Rande der Rockkultur. (Artikler og beretninger om John Cage i anledning af hans besøg i Berlin)

Eberhardt Klemm, 4 * Krenek. Erinnerungen und Gedanken. (Anmeldelse af Wagner-Régeny^ skrifter, ""Aus den U-fern der Zeit"", Lpz. 1989)

Musiktexte 36, oktober 1990

Andrzej Chlopecki, Verzweiflung nackter Klänge (præsentation, med værkfortegnelse, af den polske komponist Tomaz Sikorski; faksimile-autograf af værket ""Krankheit zum Tode"" [1976]). Helmut Lachenmann, Über Strukturalismus. Dorothée Eberlein, Durchsetzungsvermögen. Vytautas Landsbergis und die litauische Moderne (status over musikkulturen i de baltiske lande). (Omfattende artikelserie om Feriekurserne for ny musik i Darmstadt, heriblandt be tragtninger overkurserne set fra dansk hold af Carl Bergstrøm-Nielsen)

Neue Zeitschrift für Musik 7/8/1990

Doris Döpke, Zeugnis ablegen. Nachruf auf Luigi No-no.

Georg Haj du, Die Domestizierung des Zufalls (om computerprogrammet AUTOBUSK).

Ein postmortales Interview. Glenn Gould interviewt Glenn Gould über Glenn Gould.

Andres Briner, Klang der Sprache (i anledning af komponisten Heinrich Sutermeisters 80 års dag). Christoph Becher, Der frie Fall des Architekten (Om Fur-rers opera ""Die Blinden""). (Anmeldelse af Hans Werner Henzes opera ""Das verratene Meer"").

Neue Zeitschrift für Musik 9/1990

Peter Petersen, Eine neue Hymne braucht das Land (o-vervejelser om en ny tysk nationalhymne) Michael Struck, Zeugnisse einer zertrümmerten Musikgeschichte (om Berthold Goldschmidts kammermusik; incl værkfortegnelse og bibliografi).

Neue Zeitschrift für Musik 10/1990

Wolfgang Winkler, Leiser Kontrapunkt zur Operette. Computermusik in Österreich.

Wolfgang Rathert, Mahler und Ives. Gibt es eine ""geheime Zeitgenossenschaft""?

Constabntin Floros, Sterben, um zu Leben. (Om Mahlers anden symfoni)

Axel Fuhrmann, Blick durch den Rückspiegel (samtale med komponisten Paul-Heinz Dittrich, Berlin).

Nordic Sounds 2/1990

Herman D. Koppel, A Personal Tribute to Carl Nielsen Steen Páde, Carl Nielsen and contemporary Danish Music.

Knud Ketting, Nielsen on CD.

Jens Brincker, Vikivaki. A Nordic Opera with Roots in Iceland's Past (om Atli Heimir Sveinssons opera). Mark Lammers, Stockholm New Music (festival-beretning).

Nordic Sounds 3/1990

(Oversigt over strygekvartetter skrevet af nordiske komponister med bibliografiske og diskografiske oplysninger).

John-Edward Kelly, Obstacles and Awakening (præsentation af Anders Eliasson og hans musik) Knud Ketting, CD News (skandinaviske nyheder på CD)

Nutida Musik 2/1990

Göran Bergendal, Tillstand: gränsöverskridande (musikpolitiske refleksioner).

Rolf Haglund, Musica Negativa - efter fallet (tanker efter deltagelse i musikdagene i Berlin i februar). Magnus Haglund, Den minimale staden (Omtale af Tom Johnsons artikelsamling, ""The Voice of New Music"")

Opus 5,1990

Carsten Tolbøll, P.S.: I Love You (Samtale med Ejvind Dengsø i anledning af hans bog om The Beatles). (Anmeldelse af Gads Musikhistorie ved P. Kaj Pedersen)

Opus 6,1990

Henrik Vesterberg, Balladen om branchen (beretning om nordisk musikseminar i København i september).

Tempo 174, September 1990

Michael Struck, Evidence from a fragmented musical history: Notes on Berthold Goldschmidts Chamber Music.

Gerhard Mc Burney, Brian Elias's recent Music. (Fyldig omtale af førsteopførelser samt pladeindspilninger med ny musik).

Tværstand 4, oktober 1990

Wayne Siegel, Diem (beretning om Dansk Institut for Elektroakustisk Musik)