Trabifestival eller forkromet publikumsmagnet

Af
| DMT Årgang 77 (2002-2003) nr. 04 - side 109-109

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

  • Annonce

    EMP
  • Annonce

    MINU
  • Annonce

    Concerto Copenhagen

DEN UDKØRTE TRABANT som pryder forsiden har fået nyt liv som Street Art, eller man skulle måske hellere kalde det Trash Art. Det kunne for nylig opleves på Magma-festivalen i Berlin. Det er fristende at sammenligne automobilet, der ikke længere kan opfylde sin oprindelige funktion som transportmiddel, med de gamle ny musik-festivaler, som også har svært ved at komme i omdrejninger og ud i overhalingsbanen. Forsøg på at skifte gearkassen ud, transportere det gamle skrot til en anden lokalitet, putte festklædte passagerer ind på sæderne og give hattelak til de værste rustpletter bør anderkendes som oprigtige forsøg på at gøre noget ved det største problem ved musikfester: Publikum gider ikke være med. Men i stedet for at trimme en skrotklar Trabant til Monte Carlo kunne man overveje at købe en ny bil. En Ferrari for eksempel. Men så let er det ikke. Tilsyneladende. For nostalgien spiller ind. Skrot har en "rubust charme", som en komponist har sagt det. En Trabi minder os om det, der var engang ... Fortsæt selv i samme bane.

I dette nummer sætter vi fokus på de gamle og de nye festivaler, der bringer dansk og nordisk musik i rampelyset: Magma alias Nordiske Musikdage i Berlin, Ultima-festivalen i Oslo, Up North! i Dublin, Huddersfield Festivalen i England, Musihøst i Odense, ISCM Verdensmusikdagene i Hongkong. Vi har ikke kun bedt de professionelle forstå-sig-på'ere om at skrive om festivalerne, vi har også bedt fremtidens publikum og aktører om at forholde sig til emnet: Skoleelever, studerende, musikere. Modsætningen mellem Trabifestival og forkromet publikumsmagnet, som overskriften lægger op til, går igen i artiklerne om festivalerne. Men at det ikke behøver at være et enten eller, er vel ikke mindst Ultima-festivalen et eksempel på. De Nordiske Musikdage skal næste gang afholdes i Danmark i 2004. Det skal blive spændende at opleve, hvordan Dansk Komponist Forening vælger at møde udfordringerne.

Hvis de omtalte festivaler har en ting til fælles, er det ønsket om at skabe kontakt til verden udenfor. Viljen til at møde det fremmede er bemærkelsesværdig, og det er værd at fastholde i en tid, hvor dansk musikliv skrumper ind i takt med nedskæringer og omprioriteringer. Hvis vi mister det globale netværk, de internationale kontakter, muligheden for at konfrontere os med det radikalt anderledes, indgå stimulerende samarbejder på kryds og tværs over landegrænser, så bliver det ikke morsomt at være deltager og publikum i de musikalske bilkirkegårds-rekvier.

Vore udenlandske kunder skal også have mulighed for at følge med i disse diskussioner: DMT kan snart byde velkommen til besøgende nummer 10.000 på www.danskmusiktidsskrift.dk og 14 % heraf er fra USA, hvorfor vi bringer nogle af bidragene på engelsk i dette nummer og på hjemmesiden. Vi vil også gerne yde en ny service over for vores professionelle kunder: I kraft af fondsbevillinger fra Carl Nielsen Legatet og Gangstedfonden vil DMT nu, efter clearing af ophavsrettigheder, registrere og scanne gamle og nye fotos fra vores arkiv og stille dem gratis til rådighed for brugere. Komponister og ensembler opfordres hermed til at indsende fotos - papir eller digitalt (mindst 300 dpi opløsning) - som vil indgå i DMT's digitale billedarkiv.

Det er i år 50 år siden, den norske komponist Fartein Valen døde. Hans intense livsfølelse kunne ikke rummes i et bundet harmonisk system. 50-året er blevet markeret med foredrag, udstillinger, nyindspilninger og uddeling af Fartein Valens ærespris. Vi ser nærmere på manden, hans musik og hans liv i artiklen på de følgende sider.

ANDERS BEYER