Velkommen til forældrenes tidsalder
Forældrene er overalt – i litteraturen, på Instagram og Aula. Nu vil den ny musik også lege med forældrene.
Forældrene er overalt – i litteraturen, på Instagram og Aula. Nu vil den ny musik også lege med forældrene.
Godt tyve år efter den første genopdagelse af Else Marie Pade som elektronisk pionér bliver hun nu brandet som visionær akustisk komponist. Vi bliver tilsyneladende aldrig trætte af at omskrive historien om den særegne kunstner – og skrive os selv ind i den.
Der udgives stadig bøger om 90’ernes elektroniske musik i endeløse mængder. Men der er også mange slag at kæmpe, viser en lille håndfuld af dem fra det seneste år.
Med sit lydværk »Agnetes Latter« skabte Birgitte Alsted ikke bare endnu en skulptur i København – hun vendte de kønsstereotype normer på hovedet.
Lokomotiver, billetautomater og skrigende gummisåler mod glatte fliser – banegårdene er fyldt med lyde. Banegårde kan være en sand fest for øret. Det ved både komponister og togglade turister.
Vi bliver nok aldrig færdige med Bachs berømte klavermusik til greven, der ikke kunne sove. Men kan musikkens tonepoesi forvandles til musikalsk ordpoesi? Ja, mon ikke! Vildt er digteren Ursula Andkjær Olsens livtag med Goldberg.
Støjen, stilheden, sneen og den sprællende sommervarme – fik du lyttet? Vi samler op på årets bedste lyde og 60 favoritplader.
I 80'- og 90'erne var Aarhus Danmarks musikby nummer ét. Og i 2022 genopstod Aarhus pludselig som Music City. 15 millioner senere er den netop slut. Var det deja-vu, eller kiggede vi ind i en fremtid af jysk guld? Hvad blev der egentlig af den fantastiske Toyota?
Da Else Marie Pade i 1970'erne trak sig fra offentligheden, flyttede hun ind på et katolsk kollektiv, hvor hun skabte en række værker med dybe religiøse henvisninger. Har vi overset det religiøse aspekt i Pades elektroniske lydkunst? Var det for syret. For naivt?
Efterskrift enjoy the discomfort of pleasure postponed or expressed through the pain of the feeling of something missing. At the new festival MINU, the Aarhus-based ensemble will perform a concert with a simple message: everything good is allowed to die.
How do you make sense in a world filled with tragedy, grief and institutional control? In their work for MINU festival composer Conor McLean and performer Nikolaus von Bemberg turn to Charlie Kaufman’s film, »Synechdoche, New York« for answers.