Karlheinz Stockhausen
Gender, Canon, and Eastern European Women Pioneers of 20th-century Electronic Music
Feminist readings of 20th-century electronic music history cannot avoid questioning the notion of canon and canon-oriented historiographical practices. Shedding light on women composers from non-Western contexts can further come in handy in searching for ways to engage with the history of gender in music beyond mainstreaming and the rhetoric of exceptionalism.
Hvorfor forstår folk ikke Stockhausen?
Niels Rosing-Schow har i den umiddelbart vildt ucharmerende genre »kunstnerisk udviklingsvirksomhed« skrevet en bog, der ikke bare retfærdiggør genren, men også giver håb for den ny kompositionsmusiks fremtid.
Vi bliver aldrig færdige med at diskutere acid house
Der udgives stadig bøger om 90’ernes elektroniske musik i endeløse mængder. Men der er også mange slag at kæmpe, viser en lille håndfuld af dem fra det seneste år.
I Jens Rossels ører bliver talmusik til kosmisk poesi
60’er-modernismen er ikke tør – musikken har spjæt og krop, selvom man hverken kan synge eller danse til den, mener Jens Rossel. Efter mange år som koncertarrangør skal han nu færdiggøre sin bog om manden, som vakte hans interesse for musikkens skæve matematik.
Linien II’s lydeksperimenter er musik
Hvordan forstår vi 1950’erne i dansk musik? Skal historien om den tid skrives anderledes? En kommentar til udgivelsen »Linien II 1948-49« fra Institut for Dansk Lydarkæologi.
Det bli’r jo nok endnu en sang om folkelighed
For femte gang sendte Badesøen Festival i år kunsten ud, hvor den ikke kan bunde. Og hvad gør man så: spræller for livet. Det er forunderligt at høre musik i Albertslund.