Rokade i Seismografs redaktion
Da Seismograf i 2011 fusionerede med Dansk Musik Tidsskrift og det århusianske tidsskrift Autograf, modtog den nyetablerede bestyrelse 27 ansøgninger til stillingen som magasinets nye redaktør.
Valget faldt på Sanne Krogh Groth, der året forinden havde forsvaret en ph.d.-afhandling om det svenske elektronmusikstudie EMS. De første 18 måneder delte hun redaktørposten med komponist og Seismograf-medstifter Jens Voigt-Lund, men herefter har Sanne været ene om hvervet som ansvarshavende redaktør – godt hjulpet på vej, naturligvis, af en række øvrige redaktionsmedlemmer i årenes løb.
Ved indgangen til 2019 er Sanne blevet ansat som leder af Ljudmiljöcentrum ved Lunds Universitet, hvor hun i forvejen også er ansat som lektor i musikvidenskab. Det betyder i sagens natur en øget arbejdsmængde, og derfor er det blevet tid til en rokade i Seismograf-redaktionen.
»Projektet blev hurtigt mit tredje barn, som jeg har værnet om og udviklet, det allerbedste jeg kunne«
Sanne fortsætter som ansvarshavende redaktør af Seismograf Peer – vores peer-reviewede sektion, hvor flere projekter ligger klar i de kommende år. Samtidig har bestyrelsen ansat Sune Anderberg som ansvarshavende redaktør af Seismograf.
»Jeg har været utrolig glad for at arbejde med Seismograf i alle de år,« fortæller Sanne. »Projektet blev hurtigt mit tredje barn, som jeg har værnet om og udviklet, det allerbedste jeg kunne. Det har været et stort privilegium for mig, at jeg med redaktørposten fik adgang til så stort et netværk af feltets aktører, og at jeg sammen med en række dygtige og arbejdsomme redaktører og skribenter løbende har kunnet formidle og være i dialog med det kunstområde, jeg brænder for.
Udviklingen af Seismografs engelsksprogede akademiske sektion (‘Peer’, red.) har betydet, at projektet nu også indgår i internationale kunstneriske og humanistiske forskningssammenhænge. Jeg glæder mig meget til at fokusere endnu mere på denne del, som stadig har mange uforløste projekter og potentialer i sig. Jeg er meget tryg ved at overdrage resten til Sune – vi har efterhånden arbejdet sammen i mange år, og det er mit klare indtryk, at han både har idéerne, erfaringen, overblikket, fagligheden og gejsten til at tage projektet endnu videre.«
Det lidt perifere webmagasin
Sune Anderberg er cand.mag. i musikvidenskab og har tidligere arbejdet på pladeselskabet Dacapo Records og nodeforlaget Edition S. Han skrev sin første Seismograf-artikel i 2013 – et løssluppent interview med Third Ear-radiofortælleren Tim Hinman – og har siden været en af de flittigste skribenter for Seismograf. I 2016 indtrådte han for første gang i redaktionen, som han dog holdt pause fra i hele 2017, hvor han var ansat hos Dacapo og Edition S.
»En af mine opgaver bliver at fortsætte Seismografs udvikling fra at være et fagblad for komponistbranchen til at være et magasin for den interesserede læser,« siger han. »Udfordringen er hele tiden at holde fast i substansen og engagementet, som man kender fra tiden med Dansk Musik Tidsskrift (1925-2010, red.), samtidig med at vi arbejder på journalistikkens præmisser og på den måde åbner alle de her fantastisk interessante æstetiske brydninger op for de læsere, der måske også orienterer sig i andre onlinemagasiner som Atlas og Vagant. Det synes jeg er Seismografs kerneopgave, og her har Sanne virkelig gjort et godt arbejde de sidste otte år.
»Selvom optimisme er farligt i denne branche, vil jeg næsten sige, at fremtiden ser lys ud«
Rent organisatorisk er det også et sundt og rask magasin, hun giver videre, så det skal hun have tak for. Seismograf er selvfølgelig ikke nogen guldrandet forretning, men vi nyder stor opbakning i både Statens Kunstfond og Dansk Komponistforening, som er vores primære økonomiske støtter, hvilket giver plads til at fokusere på vores indhold. Det er rart, for så har jeg tid til at genere vores skribenter med mine nidkære kommentarer og rettelser. Vi har desuden fået tilsagn om treårig støtte fra Danmarks Frie Forskningsfond til vores Peer-sektion, som Sanne heldigvis fortsætter med at stå i spidsen for.
Så selvom optimisme er farligt i denne branche, vil jeg næsten sige, at fremtiden ser lys ud for dette ‘lidt perifere webmagasin om kunstmusik’, som Zetland for nyligt døbte os. Det må vi se, om jeg kan få spoleret.«