foromtale

Festivaltid!

Maj måned er besat med festivaler med ny musik og lydkunst, og i den kommende måned er der rig mulighed for at få en koncentreret dosis musik, oplevelser, skuffelser og overraskelser. Seismograf/DMT giver her en introduktion til to af festivalerne – SPOR Festival i Aarhus og Athelas New Music Festival i København.
Af
8. Maj 2012
SPOR & Athelas New Music Festival 2012

Danmark er et lille land med kun en håndfuld ny musik-festivaler. To af dem løber af stablen i maj. Den ene i Aarhus, den anden i København. Den ene med et stort fokus på lydkunst, den anden med et bredt og mere blandet program. Den ene med en historie, der går en del år tilbage, og hvori festivalen har ændret profil og form undervejs. Den anden med kun tre år på bagen.

Og alligevel er begge festivaler – SPOR og Athelas New Music Festival - markante begivenheder, som det er værd at tage del i, hvis man er interesseret i at se og høre, hvad der rører sig på den eksperimenterende musik-scene i både ind- og udland lige nu. 

SPOR – en kurateret festival
SPOR finder sted hvert år i starten af maj, og festivalen har igennem de sidste fem år udviklet sig til en firedages begivenhed, der udspiller sig både indendørs på koncertsteder, museer, uddannelsesinstitutioner og ikke mindst ude i byrummet med installationer og happenings. 

De overordnede linjer i programmet tegnes af en kurator, som udvælges gennem en konkurrence, og som hvert år vælges påny. Det skaber en forfriskende afveksling fra år til år både i forhold til programindhold, koncertformer og typen af events. Samtidig giver det publikum et indgående kendskab til netop den kunstner, der kuraterer årets program, for festivalen folder sig ud som en form for udstilling af kuratorens præferencer, boldgade, æstetik, som vi kender det fra museer, hvor brugen af kuratorer – endnu - er mere udbredt, end inden for musik. 

Aarhus har i over 30 år været hjemsted for markante festivaler for ny musik og lydkunst. I perioden 1978-2002 var det NUMUS under ledelse af komponisten Karl Aage Rasmussen, og i dag SPOR Festival der blev startet af komponisten Thomas Agerfeldt Olesen. SPOR er siden 2008 blevet ledet af Anne Marqvardsen og Anna Berit Asp Christensen.

Modellen med en kurator har kendetegnet SPOR, fra den løb af stablen første gang i 2005 med komponisten Niels Rønsholdt som kurator. Siden har programmet været lagt i hænderne på komponisterne Edward Jessen, Bent Sørensen og Joanna Bailie, tre markante musikinstitutioner i Berlin – Kammerensemble Neue Musik, Ausland og Singuhr Hörgallerie – foruden festivalens nuværende ledere Anne Marqvardsen og Anna Berit Asp Christensen, der vandt kurateringen i 2007, året før de blev ansat som ledere af festivalen.

En festival i udvikling
Men det er ikke kun kuratorerne, der har været nye fra år til år. Også festivalens koncept er blevet ændret en del – ikke mindst gennem de sidste fem år, hvor der er blevet eksperimenteret med koncertformer, festivalens længde, venues og tidspunkter. Ambitionsniveauet har fra starten været højt, programmerne har præsenteret anerkendte og toneangivende internationale og danske kunstnere, og der er blevet arbejdet grundigt med de bagvedliggende idéer, koncepter og visioner. Og dog har den klare profil, det høje niveau og satsningen på at bygge bro til den internationale kunstscene ikke automatisk medført stor mediemæssig eller publikumsmæssig interesse. 

At ny dansk musik og lydkunst i disse år nyder bred international anerkendelse som aldrig før, og at der i udlandet er en oprigtig interesse for, hvad der sker på den hjemlige, eksperimenterende musikscene, er ikke ensbetydende med, at området har samme medie- og publikumsmæssige bevågenhed i Danmark. 

Scenen bobler og sprudler af kunstnerisk talent, eksperimenter, nye samarbejdsformer og interesse for at nå ud med en kunst, der vil sit publikum, men som også kræver tid, fordybelse og åbenhed i forhold til at tage den ind. Og heldigvis vidner stigende publikumsantal til koncerter og festivaler om, at interessen er ved at indfinde sig hos publikum – ikke mindst i forhold til de værker og kunstnere, der arbejder på tværs af genrer.

Temaet åpner opp for å diskutere politiske problemstillinger knyttet til det multikulturelle samfunnet. Nasjonal og regional identitet, religion, elite versus massekultur er generelle og høyaktuelle problemstillinger som festivalens kuratoriske konsept vil kretse rundt

Dette er også tilfældet med SPOR, der udefra set kan forekomme som en kaktus i ørkenen – en sej, livskraftig vækst, der blomstrer trods golde omgivelser. Ikke at Aarhus er at sammenligne med en kulturel udørk, snarere tværtimod! Men som ny musik-festival har SPOR haft svært ved at trænge igennem som en bemærkelsesværdig festival, og indtil for et par år siden kunne man som publikum næsten komme i tvivl om, hvorvidt man var til festival – der var så få mennesker, at festival i ordets egentlige betydning, ’et større arrangement der som regel strækker sig over flere dage og samler mange mennesker om en række aktiviteter eller begivenheder inden for samme, som regel kunstneriske område, genre eller tema’, næsten var en tilsnigelse.

Men sådan er det ikke mere. SPOR insisterer på at være i Aarhus og har bidt sig fast. Siden festivalen i 2010 valgte Granhøj Dans som ramme om festivalbar og flere af koncerterne, er der kommet et festivalmiljø med et stigende publikumstal, ikke mindst lokale publikummer, og en god stemning af at være til en større begivenhed sammen med mange andre med nysgerrighed og interesse for, hvad festivalen har valgt at præsentere. 

Ydermere synes 4-dages formen torsdag-søndag med installationer og performances i dagstimerne, acts i byrummet og koncerter om aftenen også at være en form, der tiltrækker publikum år efter år.

2012: SPEAK UP – fokus på folkekultur
I år er det den norske komponist Lars Petter Hagen, der har kurateret programmet. Foruden komponist er han også leder af Norges største festival for samtidsmusik, Ultima, og han har tidligere været kunstnerisk leder for festivalerne Happy Days og Nordiske Musikdage 2009 i Oslo. Med titlen SPEAK UP præsenteres en række værker, der går i kødet på folkekultur på kryds og tværs af genrer, tid og landegrænser. 

Begrebet folkekultur på årets SPOR-festival skal forstås som en refleksion over kulturelle opfattelser og ideologiske strømninger og en diskussion af samfundsaktuelle problemstillinger inden for en kunstmusikalsk optik. Nutidens strømninger blandes med gamle, og måske glemte, traditioner, mens begreber og fænomener som protestdemonstrationer, passiv konsumerisme og støjkunst sættes under (k)ærlig lup.

”Temaet åpner opp for å diskutere politiske problemstillinger knyttet til det multikulturelle samfunnet. Nasjonal og regional identitet, religion, elite versus massekultur er generelle og høyaktuelle problemstillinger som festivalens kuratoriske konsept vil kretse rundt. Festivalen vil være en arena for tenkning og dialog rundt forholdet mellom kunst og samfunn.”
Lars Petter Hagen, kurator 2012 

Refleksionerne er lagt i hænderne på kunstnere fra ind- og udland, udfoldet i lydinstallationer på taget af Musikhuset, Udstillingsstedet Spanien 19C, koncerter på Granhøj Dans  og performances på Institut for X, Aarhus Kunstbygning og Godsbanen, som er et nyt tværkulturelt produktionscenter for scenekunst, billedkunst og litteratur, beliggende i en gammel godsbanebygning midt i Aarhus.

Diskussionerne kan publikum tage del i undervejs bl.a. på et symposium om årets tema på Aarhus Universitet fredag den 11.5. med deltagelse af Anne Hilde Neset, kunstnerisk leder af Ny Musikk i Oslo, den svenske skribent og kritiker Magnus Haglund samt festivalens kunstnere.

Et kig på programmet
Og hvad skal man så se og høre, når man er i Aarhus 10.-13. maj? Torsdag åbner festivalen på Godsbanen med en lydinstallation over ’folkets’ stemme, The Songs of the Songless, af den danske lydkunstner Jette Hye Jin Mortensen. 

Senere er der koncerter på Granhøj Dans; først med Ensemble Scenatet, der med base i Aarhus er faste gæster på SPOR, og som i år præsenterer et portræt af den tyske komponist Johannes Kreidler. Hans musikalske univers forholder sig ofte til ikke-musikalske problemstillinger som outsourcing af arbejdskraft, aktiekurser, arbejdslivet og copyright - og med computeren som værktøj bearbejder han disse fænomener og stiller gennem sin kunst en række kritiske spørgsmål. 

Siden er der Hardangerfele og langspil anno 2012 med den islandske komponist og musiker Háfdis Bjarnadottir og de to norske violinister Ole Henrik Moe og Kari Rønnekleiv.

Fredag kan man opleve en live-performance på Godsbanen med den amerikanske komponist og lydkunstner Marina Rosenfeld, og når man alligevel er der, kan man kigge forbi Touching from a Distance i foyeren, en videoinstallation af den New York-baserede kunstnerduo Angel Nevarez & Valerie Tevere. 

De to kunstnere arbejder hovedsageligt med mobile, performative sociale rum og brugen af radiomediet i den sammenhæng. I deres projekter undersøger de blandt andet moderne musik og det offentlige rum gennem et væld af medieformer og valg af steder, og derigennem udforskes også musikkens og performancens potentiale som social aktør.

Fredag aften møder komponisten Bent Sørensen den færøske sanger og sangskriver Teitur i koncerten Love Songs - Rendezvous mellem en klaverkoncert og kærlighedssange, og siden kan man opleve en helt særlig enmandsperformance over Wagners operacyklus Ringen, når den dansk-norske komponist Kai Aune uropfører sin egen Ringen. 

Rekvisitter fra Kaj Aunes Der Ring des Nibelungen

Kaj Aunes arbejde bevæger sig på tværs af samtidsmusik og visuel kunst. Ved at kombinere visuelle og teatralske elementer med lyd og musik, skaber han sit eget sprog og sin egen metode til historiefortælling. Hans værker er ofte absurde, tragiske og komiske, med referencer til hverdagsliv og historiske scenarier, og genbrug af allerede eksisterende materiale er et vigtigt element i hans arbejde.

Lørdag aften på Granhøj Dans står i folkemusikkens tegn, men på nye måder! Først uropføres tre værker af tre unge talenter, som er udvalgt i den idéindkaldelse, som SPOR udskriver hvert år. De tre komponister Lina Lapelyte (LT), Hugo Morales (MEX/NL) og Ann-Bet David (IRL/UK) har hver skrevet et værk til Gáman, en dansk trio, der i deres repertoire blander folkemusik og ny musik. 

Siden sørger folkemusiktrioen Dreamers Circus for underholdningen, når de præsenterer deres egen sprudlende musik, der har benene solidt plantet i både folkemusik, jazz, klassisk og ny musik.

The Mannequin Ensemble er en del af Eyvind Gulbrandsen og Jullie Hjetlands performanceinstallation The Changeling

På festivalens sidste dag kan man ved Aarhus Kunstbygning opleve 15 Aarhusborgere og den franske komponist og performer Franck Leibovici i en performance af WikiLeak-partiturer, siden præsenterer Eyvind Gulbrandsen og Jullie Hjetland deres performanceinstallation The Changeling med live-electronics, folkemusik og 15 mannequindukker, og endelig rundes festivalen af med en koncert med ny musik fra Island og Danmark af blandt andet komponisten Simon Christensen opført af danske Kundi Bombo og det islandske komponistkollektiv S.L.A.T.U.R.

Læs mere om programmet og festivalen på www.spor-festival.dk

# # #

Athelas Sinfonietta med chefdirigent Pierre-André Valade


Athelas New Music Festival – en international samtidsmusikfestival i København
Senere på måneden, fra den 18.-25. maj på Teater Republíque i København er der mulighed for endnu et ny musik-bombardement, når Athelas New Music Festival skydes af for fjerde år i træk. Det er dog kun den tredje ’store’ festival med hjemsted på Republíque, idet den første festival i 2009 mere havde karakter af en kick-off event til den form, festivalen har i dag, og over tre dage satte fokus på komponisten Poul Ruders i anledning af hans 60-års fødselsdag.

Festivalen har sit udgangspunkt i ensemblet Athelas Sinfonietta Copenhagen, en vigtig institution i dansk musikliv. Ensemblets daværende leder Anders Beyer var kunstnerisk leder for de første fire festivaler, men med programmet for næste års festival er den kunstneriske ledelse lagt i hænderne på de to komponister Christian Winther Christensen og Rune Glerup samt Athelas’ chefdirigent, Pierre-André Valade.

Ensemblet er naturligt nok at finde på flere af koncerterne i programmet, men da festivalen i udgangspunktet bl.a. er tænkt som en platform for danske ensembler, har ensembler som Esbjerg Ensemble, Ensemble Midtvest, Storstrøms Kammerensemble, Det Jyske Ensemble, Figura Ensemble, Mogens Dahls Kammerkor, Theatre of Voices, Alpha Trio m.fl. gæstet festivalen flere gange. 

En anden ambition har været at etablere den store, internationale samtidsmusikfestival, som mange nok har ment manglede i København, og derfor har festivalen også hvert år inviteret udenlandske kunstnere i sværvægtsklassen til landet som Bang on a Can fra New York, Musikfabrik fra Köln, Ensemble Aventa fra Canada og sopranen Lore Lixenberg fra London.

Af udenlandske kunstnere i år kan man opleve den engelske stjernepianist Rolf Hind, den amerikanske, fremadstormende strygekvartet Jack Quartet, franske TM+, Cikada Trio fra Oslo og Stavanger Symfoniorkester! 

Oplevelse frem for oplysning
Strategien bag at ville etablere en international samtidsmusikfestival af format har fra starten været at satse bredt – både programmæssigt og i forhold til potentielle publikumsgrupper. Festivalen har ikke været bange for at skabe en populær og mere mainstream begivenhed, end vi er vant til herhjemme med hensyn til ny musik-begivenheder, men som man ofte møder i bl.a. England og USA. 

At daværende kulturminister Per Stig Møller holdt åbningstalen i 2011, og at Hans Kongelige Højhed Prinsgemalen er protektor for festivalen i 2012 giver også festivalen en vis folkelig appel.

Festivalerne i 2010, 2011 og 2012 har alle haft et musikgeografisk tema; i 2010 satte festivalen fokus på amerikansk og dansk musik med Carl Nielsen som rød tråd i programmet, i 2011 var der fokus på Tyskland og tysk musik, og i 2012 er det fransk musik med udsving til litteratur, teater, dans og performance, der sættes under lup med 150-året for Debussys fødsel som en ydre anledning til valg af tema.

Festivalen har ikke været bange for at skabe en populær og mere mainstream begivenhed, end vi er vant til herhjemme med hensyn til ny musik-begivenheder, men som man ofte møder i bl.a. England og USA.

Og dog bliver temaerne aldrig taget mere højtideligt, end at der også er plads til en del anden musik. Ambitionen forekommer således ikke at være at give publikum et indgående, bredt kendskab til et givent lands toneangivende komponister og ensembler, men snarere at præsentere fyrtårne og spektakulære koncertbegivenheder, der giver publikum en stor oplevelse her og nu. Og den bredt anlagte profil ser ud til at tiltale et alment kulturinteresseret publikum, da flere af aftenerne de første år har været velbesøgt og nogle aftener næsten udsolgt.

Med Republíque som hjemsted for festivalen er der også potentiale for at skabe en egentlig festivalstemning frem for en flerdages koncertrække. Stedet giver nemlig mulighed for at skabe en afgrænset festivalramme med plads til både de store koncertbegivenheder på store scene og de mere afslappede og intime late-night koncerter i caféen, hvor publikum også kan hænge ud, når aftenens program er slut. Med direkte adgang til Øster Fælled Torv og pladsen mellem Republíques to scener – hvis vejret ellers arter sig – har publikum desuden et skønt sted at slå sig ned, snakke og drikke øl mellem koncerterne.

Tour de France - åbningsweekend
Når Athelas New Music Festival 2012 åbner pladsen den 18. maj, er det med et helt nyt værk af guitaristen og komponisten Pierre Dørge for hans eget New Jungle Orchestra, kontratenor og ni Renaulter! Senere hylder Athelas Sinfonietta Claude Debussy med et program, der også præsenterer musik af Pelle Gudmundsen-Holmgreen og Pierre Boulez, og sidst på aftenen kan man atter nyde Pierre Dørge og New Jungle Orchestra, når de improviserer over musik af den franske excentriker Erik Satie.

Resten af åbningsweekenden byder på en premiere på en helt ny forestilling, Skygger og skikkelser, af Atelier Hotel Pro Forma og deres kunstneriske leder Kirsten Dehlholm, bestilt af festivalen og med musik af Claude Debussy. Atelier Hotel Pro Forma er en ny paraplyorganisation, der skal inspirere og udvikle den kunstneriske organisation, som Hotel Pro Forma er i dag. Udgangspunktet for Skygger og skikkelser er tre intense kammermusikværker af Debussy skrevet i de sidste år af hans liv: Violinsonaten, cellosonaten og sonaten for fløjte, bratsch og harpe – de eneste, han nåede at fuldføre i en planlagt cyklus på seks sonater. Teksten er taget fra På sporet af den tabte tid – det store romanværk om erindringens natur - af Marcel Proust, en af Debussys samtidige. Foruden Atelier Pro Forma medvirker Storstrøms Kammerensemble og ensemblet Madame Claude & Friends.

Ravel, Satie og Debussy remixes af Starchild # 2. Ensemble Lydenskab fra Aarhus eksperimenterer med præsentationsformer i fem musikalske minidramaer, der forener klassisk musik, installation og performance. Slagtøjsvirtuosen Mathias Reumert tegner et portræt af Den moderne mand i fem kapitler med musik af blandt andre Niels Rønsholdt, Vinko Globokar og Hans Peter Stubbe-Teglbjærg og kædet sammen af billeder skabt på stedet af vj’en Vincent Meyer. 

Endelig bliver der mulighed for at opleve værket Récitations af den græsk-franske komponist Georges Aperghis – et værk der afsøger menneskestemmens formåen og udtrykskraft fra høje c’er til hæse host. 

…dag for dag
Når et af Frankrigs absolutte topensembler, TM+, åbner mandag aften, er det bl.a. med to værker af komponisten Niels Rosing-Schow, der har haft et tæt samarbejde med ensemblet igennem flere år. Senere spiller Rolf Hind et soloprogram med værker af blandt andre John Cage, Claude Debussy og Christian Winther Christensen, og efter koncerten kan man høre ham samtale med den engelske cellist, performer og komponist Zoë Martlew om at spille, komponere og opleve musik. 

Tirsdag aften kan man opleve fire danske komponisters bud på lieder for sangstemme og klaver – eller nye danske sange om man vil. Nicolai Worsaae, Pelle Gudmundsen-Holmgreen, Niels Rosing-Schow og Martin Palsmar har skrevet musikken, teksterne er leveret af Ursula Andkjær Olsen, Friedrich Hölderlin, Jean Arp og Klaus Rifbjerg, og sangene uropføres af basbarytonen Jakob Bloch og pianisten Christian Westergaard.

Onsdag er der koncert og danseforestilling i et, når Athelas Chamber Players og Dansk Danseteater opfører Tim Rushtons Chamber Dance med musik af den lettiske komponist Peteris Vasks, og senere på aftenen gæster norske Cikada trio caféscenen med et program bestående af fransk, dansk og norsk musik.

Aarhus Sinfonietta fejrer de to fødselarer Per Nørgård og Claude Debussy med en koncert torsdag aften, der foruden musik af disse to komponister også byder på et værk af Peter Bruun. Senere kan man endnu en gang opleve Rold Hind – denne gang opføre klaverværker af Tristan Murail og Anders Brødsgaard.

Fredag rundes festivalen af med besøg af Stavanger Symfoniorkester og The Jack Quartet, der spiller værker af Jexper Holmen, Simon Steen-Andersen, Iannis Xenakis m.fl. I samarbejde med Edition Wilhelm Hansen inviterer festivalen til fødselsdagsreception for Per Nørgård, og afslutningsvis er der fest - Faire la Fête.

Læs mere om programmet og festivalen på www.anmf.dk

God fornøjelse!