Sonic Festival ”3.0 Ritualistic Soundscapes” - Et interview
De to komponister Filip C. de Melo og Gunnar Karel Masson er festivalarrangørerne bag Sonic Festival 2014, som i år har det lidt mystificerende tema ”3.0 Ritualistic Soundscapes”. ”3.0” fordi det er tredje gang, at festivalen løber af stablen, og ”ritualistic soundscapes” fordi de to komponister i bund og grund betragter koncertsituationen som et ritual fyldt med alle mulige slags soundscapes. Selvom Sonic Festival ikke er mere end tre år, fejler visionerne, ambitionerne og modet ikke noget; og sikke et held for os.
3.0 Sonic Festival foregår fra d. 10.-13. september i Litteraturhaus, Mayhem og Huset; alle tre venues i København.
IO: Kan du fortælle lidt om Sonic Festival; hvad vil I vise med den? Hvad er idéen bag?
“Sonic Festival startede oprindeligt med, at Gunnar Karel Masson, jeg og Christos Farmakis tog vores master-eksamen i komposition fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København i 2012. Fra begyndelsen var det meningen, at det skulle være en afslutningskoncert/festival, som præsenterede vores musik gennem de seneste år. Desværre havde vi lidt svært ved at få fat i musikere, som kunne stille op og spille. Det var eksamenstid for alle på konservatoriet, og det kunne vi mærke.
Så vi besluttede os mere eller mindre for at lave en elektronisk festival. Vi skrev blandt andet et korværk, som kun var indspillet med enkelt én stemme, og herefter fremført til koncert gennem højtalere. Året efter besluttede Gunnar Karel Masson og jeg os så for, at vi ville fortsætte med at arrangere Sonic Festival med hovedfokus på elektronisk musik.
Det vi vil vise med festivalen i dag er det værktøj og instrument, som mange af dagens komponister anvender. Ligesom Beethoven spillede på sit instrument – klaveret – spiller dagens komponister på sin tids instrument, som vi er sikre på er elektronik i forskellige former.”
IO: Sonic Festivalens tema er i år "Ritualistic soundscapes". Hvad dækker dette tema over, og hvordan fik I idéen til det?
Den største forandring i forhold til andre år er nok, at vi er begyndt at vende os ud mod Europa og verden.
“Med dette års tema vil vi udforske forholdet mellem topologi og fysikalitet i samtidsmusikken. Vi vil invitere publikum til at udforske den koncertsituation, som i vores fælles historiske perspektiv fremstår som et ritual og består af kunstige lydlandskaber. Med dette initiativ vil vi bidrage til at skabe et klima for nytænkning omkring musik.”
IO: Hvordan adskiller dette års festival sig fra de andre år? Hvad har i tænkt/gjort anderledes?
“Den største forandring i forhold til andre år er nok, at vi er begyndt at vende os ud mod Europa og verden, og ikke bare Norden. I år har vi flere ensembler og musikere, som kommer fra Europa.
Med det håber vi at få festivalens navn bredere ud. Allerede efter tre år er vi begyndt at mærke, at vi findes derude. Til dette års festival har vi fået mange forespørgsler fra kunstnere, som gerne vil komme og spille på Sonic Festival, og det er fedt!”
IO: Fra første gang Sonic Festival løb af stablen og til nu, hvordan har festivalen rykket sig?
“Det første man kan konstatere er, at Sonic Festivalen klart er blevet større. Allerede nu har vi lagt en ekstra dag ind i forhold til de forrige år. Vores fremtidsplaner er at have et åbent call for works, som forhåbentligt vil lokke flere til at søge udefra. Vi er også begyndt at åbne op for, at andre elektroniske kunstformer også kan få plads.
I øvrigt er det egentligt for tidligt at sige noget konkret om hvordan festivalen har udviklet sig, eftersom festivalen kun har været to gange tidligere. Festivalen tager stadig sine første skridt.”
Serenus Zeitblom Octett som optræder på årets Sonic Festival.
IO: Hvordan placerer festivalen sig i forhold til andre festivaler i Danmark/internationalt? Hvad gør den speciel på musik-/lydkunstscenen lige nu?
Jeg synes Sonic Festivalen sætter et nyt fokus på komponisten som musiker. Det tror jeg er det, som er unikt ved festivalen.
“Jeg tror, at det der gør Sonic Festival specielt er vores fokus. Vi er hverken en ren elektronisk festival eller en ren kammermusikfestival. Vi lægger os midt imellem på den måde, at vi medtager kammerensembler og solister med det ene krav, at den musik som præsenteres skal have elektronik med i en eller anden form. Eller at komponisterne selv fremfører deres egne elektroniske værker.
Jeg synes Sonic Festivalen sætter et nyt fokus på komponisten som musiker. Det tror jeg er det, som er unikt ved festivalen.”
IO: Hvordan synes I generelt musik-/lydkunstscenen har det lige nu? Hvad bevæger sig, hvad sker der af nye ting og tiltag?
“Jeg synes mere og mere, at der bliver plads til lydinstallationer og performancekunst i kunstmusikmiljøet. Det synes jeg er positivt.
Det skaber forhåbentligt gode og nye samarbejder, samt nye tanker og idéer.”