Copenhagen Jazz Festival for den eksperimentlystne
Jazzen hylder John Cage
Det er i år 100-året for komponisten John Cages fødsel. Cage har ikke blot haft en umådelig stor indflydelse på avantgardemusikken- og kunsten i det 20. århundrede. Hans filosofi og hans tilgang til musik har også inspireret langt ud over kompositionsmusikken. At han har inspireret mange jazzmusikere er ikke overraskende, eftersom hans zen-orienterede ideer om musikalsk nærvær, improvisation og stilhed også passer ind i en jazzkontekst. Cage hyldes på dette års festival af en af Danmarks mest nysgerrige jazzmusikere, Søren Kjærgaard, der til lejligheden har samlet sig et yderst interessant ensemble bestående af danske Maria Laurette Friis, tyske Paul Lovens og amerikanske Fred Frith. Sammen opfører de programmet “Suddenly, Silence: An Evening of John Cage”, der både byder på opførelser af nogle af Cages mest skelsættende værker som “Imaginary Landscapes No. 4” og “4.33” og på et nykomponeret værk af Kjærgaard for fire kassettebåndoptager plus ensemble. Endelig rundes der af med en improvisation til ære for Cage. Dette program, der godt kan gå hen og blive et af festivalens mest spændende indslag, finder sted på det ganske lille Teatret ved Sorte Hest på Vesterbro. Med plads til kun 70 mennesker er det en god ide at komme tidligt - eller at købe sin billet på forhånd.
Suddenly, Silence: An evening of John Cage m. Søren Kjærgaard Ensemble feat. Fred Frith, Paul Lovens & Maria Laurette Friis
9. juli, kl. 21.00 - Teatret ved Sorte Hest
ILK Sessions på 5e
Søren Kjærgaard er også med i det vidtfavnende kollektiv ILK, der igen i år præsenterer en hel lille festival i festivalen med deres ILK Sessions på 5e i Kødbyen. Hele 33 koncerter bydes der i alt på fordelt over alle festivalens dage. Koncerterne på 5e er en oplagt mulighed for at stifte bekendtskab med den eksperimenterende jazzscene herhjemme, ligesom man kan få en god række markante internationale profiler med i købet. På programmet finder man bl.a. Kostcirkeln, Hopscotch & Crisco 3 og en særdeles spændende konstellation bestående af Mary Halvorson, Ingrid Laubrock, Jacob Anderskov og Lotte Anker. Man bør også tjekke den amerikanske avantgarde-cellist Fred Lonberg-Holm. Lonberg-Holm har studeret hos bl.a. Morton Feldman, men har primært skabt sig et navn inden for den frie jazz, ligesom han også har også har arbejdet i eksperimenterende rocksammenhænge. På ILK Sessions optræder han bl.a. med gruppen Frequent Flyers den 10. juli.
ILK Sessions på 5e
Alle dage: 6-15. juli - 5e
Loco Days på Stengade
Når man taler om avantgardistiske takes på jazzen i København, er Jazzclub Loco ikke til at komme uden om. Siden 2001 har den mobile jazzklub taget pulsen på jazzens undergrund og præsenteret en lang række interessante navne med fordomsfri og uhøjtidelig attitude, men også med stor kvalitetssans. På dette års festival præsenterer Loco tre dages Loco Days på Stengade 30 - fra 12-14. juli. Den musikalske spændvidde er bred og begrænser sig langt fra til jazz i snæver forstand. Her er plads til alt fra dansksproget sangskrivning i alternative gevandter fra Den Fjerde Væg til hårdkogt støjjazz fra yoyooyoy-bandet Fjernsyn Fjernsyn. Fra det yoyooyoy-relaterede kollektiv Eget Værelse finder man kvartetten Selvhenter - noget så relativt sjældent på en ellers mangfoldig jazzfestival som en kvartet med ren kvinde line-up og derudover med et markant lydbillede, der betjener sig af to trommeslagere, saxofon, trombone og dertil en række andre akustiske objekter. De har i foråret udsendt deres første album “Frk. B. Fricka”, og der er god grund til at se frem til, hvad de kan byde på live. De spiller samme aften som Loco Days’ nok største satsning - japanske Orquesta Libre anført af trommeslageren Yasuhiro Yoshigaki. Hør 10 fremragende japanske jazzmusikere fortolke navne som Don Cherry, Ennio Morricone og Kurt Weill.
Loco Days
12-14. juli, Stengade 30
Etiopisk jazz møder hollandsk avantgarde på Islands Brygge
Jazzclub Loco er også medarrangør af en af festivalens særdeles spændende koncerter i serien “Jazz By The Sea”, der foregår ved Kulturhuset Islands Brygge. Hollandske The Ex har siden slutningen af 70’erne markeret sig som et af Europas betydeligste avantgarderock-orkestre. Med tydelige paralleller til den amerikanske no wave har The Ex kombineret punkens ikonoklastiske energi med en åben musikalsk vision, der både rummer elementer af avantgarde, jazz, poesi, støjrock og i stigende grad rejser ud i diverse etniske musikformer. The Ex har i udpræget grad hentet inspiration fra bl.a. ungarsk, tyrkisk og græsk folkemusik, ligesom de har været meget aktive i forhold til at introducere en lang række ikke-vestlige kunstnere i Vesten. I de senere år har de fordybet sig i den etiopiske jazz og folk i en række markante møder. Etiojazzen oplever i sig selv en veritabel renæssance disse år, og The Ex medbringer til København den legendariske saxofonist Getatchew Mekuria, ligesom de får følge af danseren Melaku Belay - ligeledes en bannerfører for den etiopiske musik. Derudover medbringer The Ex en fantastisk blæsersektion bestående af Brodie West, Ken Vandermark og Wolter Wierbos samt bassisten Colin McLean. Et eksplosivt møde af jazz, no-wave, etiopisk musik og dans venter den nysgerrige lytter den 8. juli.
Getatchew Mekuria & The Ex + guests
8. juli, kl. 20.00 - Kulturhuset Islands Brygge
Jazz po polsku
Polen har både en stærk kompositionsmusiktradition og en stærk jazztradition. Derfor er det heller ikke overraskende, at den polske jazz ofte åbner sig mod kompositionsmusikken og avantgarden. Det kan man opleve, når Jazz Danmark 12-14. juli byder på polsk tema under overskriften “Jazz po polsku”. Det store trækplaster er stjernepianisten Leszek Możdżer, som giver koncert på Frederiksberg Slot den 13. juli. Oprindelig uddannet som klassisk pianist blev han en af de væsentlige aktører i den polske yass-bevægelse, der sidst i 80’erne brugte jazzen som systemkritisk frihedsopråb - og som hentede elementer fra både klassisk musik, rock og avantgardistisk poesi ind i jazzen. I dag er Leszek Możdżer en af Polens absolutte jazzstjerner, men han formår fortsat at spille med stor nerve og med inspiration fra både klassisk musik og det 20. århundredes avantgarde. Ønsker man at dykke lidt mere ned i vækstlaget af den spændende polske jazzscene anbefales det dog, at man kigger forbi de mindre koncerter, der finder sted i Huset KBH. Her er især programmet den 13. juli interessant, hvis man vil høre polsk jazz af den mere avantgardistiske skuffe. Der bydes nemlig på koncert med både GMO Trio og Hera. GMO står for Golebiewski/Melech/Oleszak. Trioen, der spiller på klarinet, trommer og præpareret klaver holder den frie impro-fane højt og udkommer på det spændende polske avant-jazz selskab MultiKulti. Hera er en ganske ung gruppe, men med et højt ambitionsniveau. De blander free jazz med folkemusikalske elementer og inspirationer fra det 20. århundredes modernistiske kompositionsmusik som Igor Stravinskij og Anton Webern, og det kan godt gå hen og blive en meget spændende kombination live.
Jazz po polsku
12-14. juli - Huset Kbh + Fredeiksberg Slot
Lyden af det 21. århundredes jazz
Under temaet “21st Century Jazz” præsenteres der i det genåbnede Jazzhouse hele festivalen igennem en række bud på lyden af jazzen lige nu - og hvor jazzen er på vej hen. Det internationale program byder også på masser af bevægelser ind i et eksperimenterende musikfelt. Bl.a. kan man den 14. juli opleve den australske trio The Necks’ første koncert i København nogensinde. The Necks er kendt for timelange improvisationer med en lyd af en helt anden verden - og referencer til både hypnotisk krautrock, minimalisme og elektronisk musik. Samme aften optræder guitarvidunderet James Blackshaw med frie og avantgardistiske rejser ind i folkemusikken. Den 12. juli gives der ligeledes bud på hybridmusik mellem jazz, klassisk minimalisme og ambient electronica fra engelske Portico Quartet. Og blandt højdepunkterne finder man også det japanske vokalfænomen Koichi Makigami i et samarbejde med den norske saxofonist Torben Snekkestad. Her er lagt op til et møde mellem forbløffende stemmeimprovisationer og åbensindede saxofonfraseringer, der konsekvent søger hinsides den vestlige musikforståelse. Koncerten finder sted den 7. juli, hvor man i øvrigt også kan opleve trommeslager Tom Raineys stærke avant-jazz trio med guitarist Mary Halvorson og saxofonist Ingrid Laubrock.
21st Century Jazz
Alle dage - Jazzhouse
Jazz, litteratur og åbne horisonter i Literaturhaus
Elskere af eksperimenterende jazztoner anbefales også at kigge forbi Literaturhaus’ smukke kirkerum på Nørrebro, hvor der bydes på et flot program festivalen igennem. Selvfølgelig også med litteraturindslag. F.eks. kan man den 7. juli opleve Saint Nielsen i samarbejde med Simon Toldam. Saint Nielsen er en ny inkarnation af Das Beckwerks evigt navneskiftende skikkelse, der opstod efter forfatter, musiker og dramatiker Claus Beck-Nielsens selverklærede bortgang i 2001. Nu er han genopstået som Saint Nielsen med nye sange og tekster og i festivalsammenhæng i en særlig konstellation med en af Danmarks mest interessante og eksperimentlystne pianister. I Literaturhaus’ program bør man heller ikke snyde sig selv for kvartetten Izar, der blander musik fra middelalder og renæssance med moderne improvisationsteknikker, elektroniske klange og eksperimenterende kompositionsmusik. De kan opleves den 14. juli.
Copenhagen Jazz Festival i Literaturhaus
Alle dage - Literaturhaus
Uofficielle alternativer
Skulle man mod forventning være sulten efter flere koncerter, end hvad det officielle festivalprogram byder på, er der traditionen tro også en række spændende koncerter uden for dette. Koncerter, der arrangeres af uafhængige koncertforeninger, og som byder på alternative vinkler på jazzbegrebet. Sidste års Copenhagen Trashzz Festival på Lygten Station var et stort tilløbsstykke, og den vender da også tilbage i år 10-11. juli. Her kan man bl.a. opleve et af dansk avantgarderocks mest drevne projekter, Jørgen Teller & The Empty Stairs i samarbejde med den cubansk/belgiske trommeslager og trompetist Lazara Rosell Albear. Den konstellation gav for nylig en fantastisk koncert på spillestedet Mayhem, hvor de spillede med Rhys Chatham (læs Seismografs anmeldelse), så man kan forvente sig meget af deres koncert på Thrashzz Festival. Og på netop Mayhem finder et andet uofficielt arrangement sted. Under titlen “Mayhem Jazz Fest 2012” kan man den 13. juli opleve navne som Vagn Olsson, Andreas Führer med band samt Johns Lunds & TR Kirstein.
Copenhagen Trashzz Festival
10-11. juli, Lygten Station
Mayhem Jazz Fest 2012
13. juli, kl. 16.00 - Mayhem
Kort sagt er der al mulig grund til at bevæge sig ud i Copenhagen Jazz Festivals brogede program, hvor der er masser af musikalsk føde for den, der hungrer efter eksperimenter og uforudsigelige klange. Man kan selvfølgelig finde mange flere arrangementer på festivalens egen hjemmeside: www.jazz.dk.